Sivu 1/3

Moottorin lämmöt

Lähetetty: 30.12.2015. 19:42
Kirjoittaja Machist
Nyt ei jostain syystä nouse moottorin lämmöt normaaliin??
Kesällä vaihdettu syyläri, termostaatti (adler-teile 90c) ja vesipumppu.

plussakelillä lämmöt ok mutta tänään -5 ja puoleenväliin noin nousee.
Aloin ihmetellä kun hyttiin ei tule kunnolla lämmintä ja kävin kokeilemassa letkutkin, eli yläletku haalea ja syyläri ihan kylmä, vakka ajoin 35km??

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 30.12.2015. 19:59
Kirjoittaja JAMANT
Termarivika, ehkä...

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 30.12.2015. 20:52
Kirjoittaja Machist
Sitä vähän mietin itekki.. voi kele mitä tuuria mulla on taas :evil:
Saako sitä termaria vaihettua ilman suurempaa purkamista?

Flekti ja suojus varmaan täytyy ottaa tieltä pois?

Sillon ku laitoin tuon uuden, niin oli syylärit ja kaikki tieltä pois..

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 30.12.2015. 21:03
Kirjoittaja JAMANT
Pitäis onnistuu ihan purkamatta muuta kuin se ylävesiletku ja lämppärinletku ja lämpöanturin piuha ja kaksi ruuvia kopasta ja koppa pois... Mulla on sama edessä Comanchessa, mutta siinä on vähän enemmän tilaa....

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 30.12.2015. 21:33
Kirjoittaja Machist
Löytyykö Jamantilta tuota lämppärin letkua hyllystä? + termostaattikopan tiivistettä?
Entäs termaria jos eivät takuuseen laita uutta sieltä mistä edellisen ostin.

On hieman se lämppärin kennolle lähtevä letku turvonnut liitoksen juuresta, kun viimeksi remonttia tehdessä se piti "ripinää" kun irrotin. Taisi ne kudokset murentua kumin sisältä? varmaan hajoaa seuraavaan irroitukseen..

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 30.12.2015. 22:18
Kirjoittaja JAMANT
Machist kirjoitti:Löytyykö Jamantilta tuota lämppärin letkua hyllystä? + termostaattikopan tiivistettä?
Entäs termaria jos eivät takuuseen laita uutta sieltä mistä edellisen ostin.

On hieman se lämppärin kennolle lähtevä letku turvonnut liitoksen juuresta, kun viimeksi remonttia tehdessä se piti "ripinää" kun irrotin. Taisi ne kudokset murentua kumin sisältä? varmaan hajoaa seuraavaan irroitukseen..
Termari löytyy: http://www.jamant.fi/termostaatti-xjmjy ... p-536.html ja tiiviste: http://www.jamant.fi/tiiviste-xjmjyjtjz ... p-539.html , mutta sitä lämmityslaitteenletkua ei oo, kun se täytyy tehdä metritavarasta tai jos oikeasti haluaa muotoillun niin merkkiorganisaatiosta, mutta veikkaan että ei oo enää saatavilla sitäkään....

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 31.12.2015. 7:08
Kirjoittaja Machist
OK. Taittuuko se metritavara nätisti, että ei lysmälle mene? Onkos sulla sitä hyllys ja paljonko tekis nuo kaksi pätkää?

Mikäs ero on 94-96 mallilla verrattuna 97:aan?

http://www.crownautomotive.net/product/55036145.html

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 31.12.2015. 10:50
Kirjoittaja JAMANT
Machist kirjoitti:OK. Taittuuko se metritavara nätisti, että ei lysmälle mene? Onkos sulla sitä hyllys ja paljonko tekis nuo kaksi pätkää?

Mikäs ero on 94-96 mallilla verrattuna 97:aan?
Ei taitu nätisti, joutuu vetämään eri reittiä.

En nyt muista mitä eroa noissa olis. Vuosimallitietoihin ei voi 100% luottaa...

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 01.01.2016. 12:29
Kirjoittaja Machist
No täytyy yrittää huomenna varaosaliikkestä löytää sopivaa letkua ja viritellä.
Nyt kun oli aamulla lohkolämmittimessä näyttää neste kiertävän kennolle päin kun kuura suli letkuista.
Eli termari on jatkuvasti auki?

Tähän se mittari jää kun on "lämmin" kone

Kuva

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 02.01.2016. 0:18
Kirjoittaja rane58
JAMANT aikoinaan vaihtoi syylärin niin ei munkaan Jeepissä juurikaan nouse lämmöt tuota neljännestä korkeammalle, silti puhkuu lämpöä kabiiniin. Siinä on se ameriikan lämpöasteikko... 8)
-Olikos joissain vesiletkuissa semmoinen metallinen jousenomainen kierre sisällä, esti letkun sisään päin lyttäytymisen esim. alipaineessa....? :oops:

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 02.01.2016. 7:58
Kirjoittaja Machist
rane58 kirjoitti:JAMANT aikoinaan vaihtoi syylärin niin ei munkaan Jeepissä juurikaan nouse lämmöt tuota neljännestä korkeammalle, silti puhkuu lämpöä kabiiniin. Siinä on se ameriikan lämpöasteikko... 8)
-Olikos joissain vesiletkuissa semmoinen metallinen jousenomainen kierre sisällä, esti letkun sisään päin lyttäytymisen esim. alipaineessa....? :oops:
Alavesiletkussa on se jousi.
Normaalisti nousee 90 lämmöt, mutta nyt kun pakkasta jää tuohon. Letkut ei ole kuumat kun kärsii paljain käsin kosketella.

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 02.01.2016. 8:23
Kirjoittaja Timo L
Kyllä lämpöjen pitäisi nousta 90-100°C välille, siihen nuo koneet on suunniteltu käymään ja toimimaan oikein. Jos tämän auton mittariin on yhtään luottaminen ja kone käy tuolla 70°C huitamilla, niin (jos en aivan väärin muista) se on siinä kintailla että PCM ymmärtää koneen olevan riittävän lämmin käyttämään closed- loop moodia että pysyy kulutus ja päästöt aisoissa.

Veikkaisin myös että termari on jumittunut auki, tuskin noin viileä olisi muuten.

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 03.01.2016. 1:23
Kirjoittaja rane58
Eikös Jeepeissä ollut koneessa lämpöongelmia, kannen tms. tiivisteiden palamisia...? :oops:
-Onko nyt niin että minulla(-kin) on Jeepissä termari tai PCM rikki..? :(

Ps. "PCM ymmärtää koneen olevan riittävän lämmin käyttämään closed- loop moodia että pysyy kulutus ja päästöt aisoissa." -Olisihan kulutus- ja päästöt pienemmät, ehehh...? :mrgreen:

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 03.01.2016. 12:37
Kirjoittaja siffo
Katso avainta kääntelemällä vikakoodit. Pitäisi tulla koodi 17 jos moottori ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Minulla ainakin tuli kun aikoinaan oli termari rikki. Jos koodia ei ole ja tuntuu että lämpenee normaalisti niin saattaisi olla että se mittariston lämpöanturi vaan näyttää väärin.

Re: Moottorin lämmöt

Lähetetty: 03.01.2016. 16:32
Kirjoittaja Machist
siffo kirjoitti:Katso avainta kääntelemällä vikakoodit. Pitäisi tulla koodi 17 jos moottori ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Minulla ainakin tuli kun aikoinaan oli termari rikki. Jos koodia ei ole ja tuntuu että lämpenee normaalisti niin saattaisi olla että se mittariston lämpöanturi vaan näyttää väärin.
Mites se avainta kääntelemällä tapahtuu?