Sivu 1/2
Ei starttaa
Lähetetty: 07.08.2015. 8:17
Kirjoittaja Machist
Eilen toimi normaalista, mutta aamulla ei auto startta parkista. Virtaa on ja kaikki herää kun avaimesta kääntää paitti startti.
Ei kuulu naksetta tai mitään. Joku rele kilahtaa kojelaudassa.
Entisellä omistajalla ollut sama vika ja jossain releessä ollut kosketushäiriö?
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 07.08.2015. 9:02
Kirjoittaja Machist
Ei releiden rassaus auttanut, mutta kun vaihteen laittoi p:ltä N-asentoon starttasi!
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 07.08.2015. 9:54
Kirjoittaja JAMANT
NSS-kytkin viallinen...
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 07.08.2015. 12:11
Kirjoittaja Machist
JAMANT kirjoitti:NSS-kytkin viallinen...
Onko millanen homma tämä sitte vaihtaa?
Poika saattoi oppia vähän huonoja sanoja.. Kiire + puhelin soi.. ja sitten ku ei startannukkan
Kyllä sieltä takapenkiltä hoitoon viedessä kuulu "ittu".. tämäkin vielä

Re: Ei starttaa
Lähetetty: 07.08.2015. 14:21
Kirjoittaja JAMANT
Vanhasta töpseli irti ja hylsyllä auki, kunnes pyörii käsin, öljyä tulee paljon (ei kaikkea mitä laatikkoon mahtuu, mutta tulee sitä), uusi tilalle ja etsit sen oikean säädön (jos menee liian syvälle, ei toimi ollenkaan) ja töpseli takaisin, menee kumminpäin vaan (keskimmäinen liitin on starttauksen esto ja reunimmaiset on peruutusvalon liittimet, toiseen tulee 12v kun virrat päällä ja toisesta lähtee se sama 12v, kun R-asento päällä), tuo on NSS-kytkin:
http://www.jamant.fi/katkaisija-cjyjtjf ... -1698.html , huom!! -98 mallissa on erilainen, erona liitin!!
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 07.08.2015. 15:05
Kirjoittaja Machist
JAMANT kirjoitti:Vanhasta töpseli irti ja hylsyllä auki, kunnes pyörii käsin, öljyä tulee paljon (ei kaikkea mitä laatikkoon mahtuu, mutta tulee sitä), uusi tilalle ja etsit sen oikean säädön (jos menee liian syvälle, ei toimi ollenkaan) ja töpseli takaisin, menee kumminpäin vaan (keskimmäinen liitin on starttauksen esto ja reunimmaiset on peruutusvalon liittimet, toiseen tulee 12v kun virrat päällä ja toisesta lähtee se sama 12v, kun R-asento päällä), tuo on NSS-kytkin:
http://www.jamant.fi/katkaisija-cjyjtjf ... -1698.html , huom!! -98 mallissa on erilainen, erona liitin!!
Täytyy laittaa tilaukseen tuo jossain välissä (kun tili tulee).. Kiitos ohjeistuksesta.
Jos se nyt toimisi jonkun aikaa ja sais ensin ne syylärit yms vaihdettua. Seuraavaa ongelmaa odotellessa

Re: Ei starttaa
Lähetetty: 09.02.2016. 20:10
Kirjoittaja timant
Tuo sigun auto päätti sitten alkaa kiukuttelemaan. Eli startatessa kuuluu pelkkä naksunta eikä pyöritä konetta. Akussa kuitenkin virtaa. Mistäs kannattaisi ensiksi lähteä tutkimaan vikaa?
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 09.02.2016. 20:52
Kirjoittaja JAMANT
timant kirjoitti:Tuo sigun auto päätti sitten alkaa kiukuttelemaan. Eli startatessa kuuluu pelkkä naksunta eikä pyöritä konetta. Akussa kuitenkin virtaa. Mistäs kannattaisi ensiksi lähteä tutkimaan vikaa?
Startista??
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 09.02.2016. 21:19
Kirjoittaja timant
Jeps, sama naksunta vaan kun solenoidin liittimet yhdistää.. Eikä startin koputtelulla saanut mitään muutosta.. Todennäköisesti siis startin bendix pask*na ja uutta starttia tilalle? No täytyy vielä käydä kaikki piuhat ja maadoitukset läpi

Re: Ei starttaa
Lähetetty: 10.02.2016. 0:57
Kirjoittaja timant
Pyh, akku oli kuitenkin finaalissa
Sitten selvittelemään mikä sen parissa tunnissa syö tyhjäksi

Re: Ei starttaa
Lähetetty: 10.02.2016. 13:26
Kirjoittaja pikkujussi
Machist kirjoitti:Ei releiden rassaus auttanut, mutta kun vaihteen laittoi p:ltä N-asentoon starttasi!
Wj 3.1:ssä oli aikoinaan samaa oiretta, mutta siinä oli löystynyt vaihteen valitsijan vipu booriakselilta, eli ei menny kunnolla p-asentoon. Ja kävipä kerran niin talvipakkasella auton käydessä pihalla että emäntä kysyy miks auton valot sojottaa taivaalle tuolla tien toisella puolen ojanpohjalla, oli omia aikojaan rassannu pakin päälle ja karannu pihasta.
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 26.02.2016. 19:17
Kirjoittaja tagatubos
^ Ilmeisesti tuossa meidän Wj 3,1 td:ssä taitaa olla samaa vikaa, kun välillä pitää vaihdevipua tönäistä p-asennossa jotta startti herkiää pyörimään! N-vaihteella ei starttaa ollenkaan..
Onko tuo millainen homma säätää, vaatiiko auton alle menoa?
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 26.02.2016. 19:44
Kirjoittaja JAMANT
tagatubos kirjoitti:^ Ilmeisesti tuossa meidän Wj 3,1 td:ssä taitaa olla samaa vikaa, kun välillä pitää vaihdevipua tönäistä p-asennossa jotta startti herkiää pyörimään! N-vaihteella ei starttaa ollenkaan..
Onko tuo millainen homma säätää, vaatiiko auton alle menoa?
Nimenomaan, auton alla se on se vipu ja se kiristetään ihan ruuvista kireemmälle ja jos on NSS-kytkinvika, niin sitä ota varttikierros ulommas, taitaa sitten startata molemmilla asennoilla tai jos ei, niin vartti lisää aukipäin....
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 26.02.2016. 20:24
Kirjoittaja mikkotapani
Jari, onko tuo NSS-kytkin sähköjen kanssa tekemisissä eli voisiko olla jotain kontaktivikaa? Kuten muinoin sinulle kerroin niin meidän -07 Wrangleri alkoi käyttäytymään juuri siten ettei suostu starttaamaan kuin N-asennolla. Sitten vaan starttailtiin ainoastaan N-asennolla ja hyvvin menee. Nyt starttaa myös P-asennolla kun aikaa ja bensaa on kulunut kohtuudella. Jeepulassa sama juttu kun tuli hieman suolla rämmittyä (Juukan kisat) vaan pikkuhiljaa on ruvennut starttaamaan taas ihan normaalisti myös P-asennolla.
Re: Ei starttaa
Lähetetty: 26.02.2016. 20:46
Kirjoittaja JAMANT
mikkotapani kirjoitti:Jari, onko tuo NSS-kytkin sähköjen kanssa tekemisissä eli voisiko olla jotain kontaktivikaa? Kuten muinoin sinulle kerroin niin meidän -07 Wrangleri alkoi käyttäytymään juuri siten ettei suostu starttaamaan kuin N-asennolla. Sitten vaan starttailtiin ainoastaan N-asennolla ja hyvvin menee. Nyt starttaa myös P-asennolla kun aikaa ja bensaa on kulunut kohtuudella. Jeepulassa sama juttu kun tuli hieman suolla rämmittyä (Juukan kisat) vaan pikkuhiljaa on ruvennut starttaamaan taas ihan normaalisti myös P-asennolla.
Juu, sehän se NSS-kytkimen tehtävä on, estää starttimoottorin pyöriminen, ettei vahingossa aja lapsien päälle kun starttaa D päällä tai R päällä. Ja sähköpuolella se on, ei se mikään mekaaninen yhteys ole, muuten kuin että mekaaninen vipu painaa sähköistä kytkintä (tai RH/RE -laatikoissa ei paina P ja N -asennoissa )... Ja jos ei startti pyöri, on joko NSS-kytkin viallinen tai starttirele tai ECM tai startti tai joku muu syy, riippuen ihan minkävuotinen tai millä tekniikalla on varustettu... Esim Chryslerin Voikut on sellaisia, että kun ECM hajoaa, ei starttaa ollenkaan tai starttaa tosi heikosti, nytkin pihalla semmoinen, joka ei starttaa ja ECM rikki....