Sivu 1/1

Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 29.07.2015. 9:05
Kirjoittaja KapuKalle
Moro

Tulit tuossa otettua vaihdossa Grand Cherokee 2000vm Jeeppi. Rivi Bensa 4L. Canadan tuoni eli Laredo.
Ongelmaa olen metsastänyt pätkivään käyntiin.
Kylmänä tuskin huomaa kierroksia alaspäin pätkivää häikkää. Mutta kun moottori on lämmin vika kertautuu.
Lämmin moottori D päällä larrulla paikoillaan seistessä, kierrokset nakkaa 400rpm alas, eli meinaa jo sammua. Tämä ei ole mitenkään rytmissä tapahtuvaa vaan satunnaista. Minuutin aikana 3-6 kertaa.
Todella häiritsevä vika. Risteyksessä seisahtuessa pitää laittaa vapaalle ettei niin paljoa pätkäise. Vaihdelaatikkoonhan se tietenkin aina potkaisee muutoin kun on vääntö päällä.

Tulpat on vasta vaihdettu ja itse veikkaan puolaa.

Olisiko muilla kokemusta tällaisesta viasta?

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 29.07.2015. 13:06
Kirjoittaja jooo
Luultavasti happianturi, jos vain lämpimänä oireilee. Jos kylmänäkin tekisi samaa, vika voisi olla jossain antureissa tai haljenneissa letkuissa.

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 29.07.2015. 13:37
Kirjoittaja KapuKalle
Kylmänä aivan mitätöntä kierrosten pätkintää. Huomaa kyllä.
Lämpimänä häiritsevä.

Osaisiko kukaan kertoa hintaa tällaiselle anturille? Käytetty tai uusi :)

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 29.07.2015. 14:17
Kirjoittaja jooo
mulla makso 69€ saksanmaalta toimitettuna

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 29.07.2015. 15:48
Kirjoittaja KapuKalle
Mutta eikös Lamban rikkoontuminen pitäisi näkyä mittarin merkkivaloissa?
Voihan lamppukin mittarissa olla rikki mutta kai siitä joku ilmoitus pitäisi tulla?

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 29.07.2015. 19:16
Kirjoittaja jooo
Mulla ei herjannut mitään. Anturin voi testata ottamalla liitin irti ja mittaamalla vastuksen valkoisten johtimien välillä. Pitäisi olla 5-7 ohmia. Jos näyttää ääretöntä, on anturi viallinen. Näin ainakin -96 zj:ssä.

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 29.07.2015. 20:17
Kirjoittaja KapuKalle
Kiitos vinkistä. Pitää testata huomenna

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 30.07.2015. 20:35
Kirjoittaja kozel
Ettei olis puolavika.. Kokeile ajaa lämpimäks ja osta kylmäsprayta..
Sammuta kone sit hetkeks ja jäähdytä puolaa/puolia (kevyesti, Ei kantsi kerralla kylmäks vetää että ei hajoa jos ehjä sattuu olee)
Sitten vaan käyntiin ja paraniko.. Saattas voida käynnissäkin kokeilla mutta en muista onko noi suihkeet herkkiä syttymään.

Toinen o paineilmalla. Sillä on hyvä ainaki testata samaa kompuran tms magneettikytkimiin..

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 31.07.2015. 9:16
Kirjoittaja Jorma
Yleensä niissä on lukenut "palamaton" että ei vaaraa sen puoleen mutta kannattaa toki tarkistaa pullon kyljestä.

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 31.07.2015. 9:25
Kirjoittaja Jorma
jooo kirjoitti:Mulla ei herjannut mitään. Anturin voi testata ottamalla liitin irti ja mittaamalla vastuksen valkoisten johtimien välillä. Pitäisi olla 5-7 ohmia. Jos näyttää ääretöntä, on anturi viallinen. Näin ainakin -96 zj:ssä.
Jos ei ole mittaria niin voihan sitä kokeilla vaikuttaako käyntiongelmaan kun kytkee irti koko anturin. Ellei vaikuta niin vika lienee muualla. Ainakin tuo Renix-ajan kuutonen kulkee hyvin vaikka ilman anturia, en ole kyllä kokeillut OBD-vehkeillä.

Re: Pätkii lämpimänä

Lähetetty: 31.07.2015. 11:25
Kirjoittaja Timo L
Jos on lambdavika: Jeepit on tahtoneet olla hieman nirsoja välillä happitunnistimista, suosittelisin alkuperäistä lambdaa. Ostin itselle juuri kaksi alkuperäistä NTK:ta Rockautosta, hintaa tuli yhteensä 100€ kotiintoimitettuna Fedexin nopeimmalla rahdilla (=2-3 päivää tilauksesta kotona) tulleineen ja alv:eineen.

Pätkiminen voi olla lambdasta, voi olla puolasta, voi olla moni muukin anturi. Voi myös olla bensan kiehuminen bensakiskossa, tosin en tiedä onko se ollut WJ:ssä ongelma. Ainakin XJ:ssä ja TJ:ssä tätä on ollut, niistä oli joku tehtaan TSB:kin aikanaan. Suomen lämpötiloissa ei tosin kovin yleinen juttu, mutta muistan joskus täälläkin asian olleen tapetilla jollain kuutoskoneen omistajalla.

edit: ja itsellä kun todella huono käynti lämpimänä tarkentui lambdaan, niin koitin ajaa lambda irrotettuna, vikakoodit nollattuna - ei tullut yhtään mitään. Jotkut väittää että pystyisi ajamaan, mutta ei ainakaan OBD II- pohjainen V8 ZJ toiminut alkuunkaan :lol: