Sivu 1/1
Xj pakosarjan vaihto
Lähetetty: 07.01.2015. 23:05
Kirjoittaja jaskau
Muutama kysymys oheiseen operaatioon liittyen. Pitääkö käyttää pulteissa ruuvilukitetta? Ja entä tiivisteessä silikonia? Näistä tuntuu olevan hiukan kahta eri koulukuntaa...
Pakosarjan kiinitys.
Lähetetty: 07.01.2015. 23:48
Kirjoittaja ImacInnes
Ei
Ne palaa sieltä kumminkin pois.
t. Ismo Ämmä
Lähetetty: 08.01.2015. 9:31
Kirjoittaja Amiz
Kerro nyt ensin kokemukset purkamisesta, kuinka helppoa oli saada pultit irti, vai onko se vielä edessä?
Meikäläisen kokemuksella ainakin diesel moottoreissa enemmänkin ongelma saada ruostuneet pakosarjan pultit auki, eli kun ne kiristää momenttiin niin ei niihin mitään mömmöjä kaivata, ei ne sieltä itekseen putoa.
Lähetetty: 08.01.2015. 11:27
Kirjoittaja JAMANT
Kuutoskoneiseen -91 ja uudempaan pakosarjan vaihtotyö 4h aikaa menee mulla ja sen veloitan asiakkaaltakin + tietenkin osat. Ensin pakoputki irti alakautta sarjasta + happitunnistimen liitin irti ja jos on laitettu kiinnike lohkoon, sekin irti, sitten yläpuolelta imusarjasta kaikki letkut, vaijerit ja johdotukset irti (ja sivuun, mieluummin venttiilikopan toiselle puolelle, tulee työtilaa) ja polttoaineputket pois (bensaa valuu hiukan, rätti alle), hihna pois ja ohjaustehostimen pumppu pois, imusarjan ruuvit pois ja imusarja pois, pakosarjan keskimmäinen pultti pois ja sitten päätymutterit pois ja pakosarja pois, kasaus päinvastoin...
Lähetetty: 08.01.2015. 12:18
Kirjoittaja jaskau
Amiz kirjoitti:Kerro nyt ensin kokemukset purkamisesta, kuinka helppoa oli saada pultit irti, vai onko se vielä edessä?
Ei ole vielä avatttu. Onko noissa useasti ongelmia?
Jamant kirjoitti:Kuutoskoneiseen -91 ja uudempaan pakosarjan vaihtotyö 4h aikaa menee mulla ja sen veloitan asiakkaaltakin + tietenkin osat
Uusi pakosarja tiivisteineen makaa jo eteisessä ja harrastuspohjalla tästä yritetään selviytyä. Tarviiko tuohon bensalinjan irroitukseen jotain erikoistyökalua vai kelpaako sopiva muoviputkenpätkä tms.?
Mikä sun kokemus on pulttien aukeamisesta, katkeaako helposti?
Lähetetty: 08.01.2015. 12:54
Kirjoittaja JAMANT
Sellaisen työkalun tarviit joo (jos ei oo muoviklipsillä, niinkuin ei taida olla), jolla saa sen lukituksen auki, eli tuollainen:
http://www.jamant.fi/avaustyokalu-ptow83114-p-1788.html tai vastaava, eli halkaistu putkikin käy.... Yhtään pulttia en ole muistaakseni katkaissut avatessa, yleensä puuttuu jompikumpi tai molemmat niistä päissä olevista studeista, eli noista:
http://www.jamant.fi/stud-mop6036193aa-p-3240.html , joko on pudonnut pois tai katkennut reikään...
Lähetetty: 08.01.2015. 20:04
Kirjoittaja jaskau
Kuinkas kriittisiä päiden pinnapultit ovat? Etummainen on ainakin tallessa, mutta jos takimmainen on katkennut reikäänsä niin pitääkö koittaa porata jämät pois ja laittaa uutta vai kestääkö ilman?
Lähetetty: 08.01.2015. 23:03
Kirjoittaja JAMANT
Ei kestä kauaa, niin alkaa röpötys ja tiiviste palaa pois...
Lähetetty: 08.01.2015. 23:19
Kirjoittaja jaskau
JAMANT kirjoitti:Ei kestä kauaa, niin alkaa röpötys ja tiiviste palaa pois...
Ok, kiitos tiedosta. Varaudutaan siis kulmavaihteella ja laatikollisella pirkkaa

Toivotaan kuitenkin parasta.
Joku panee yleensä aina ahanttiin.
Lähetetty: 09.01.2015. 16:29
Kirjoittaja ImacInnes
Yleensähän se on niin että kun näitä vanhoja ite ropaa niin aina joku pultti laittaa hanttiin tai ei työkalu meinaa mahtua tai katkee tai nylppäntyy.
Omassa oli etumainen pulttin muteri jotenkin kummasti hitsattu kiinni ja sen kanssa sai hieman jumpata. Vaihdoin ehjän pinnapultin ja mutterin siihen.
Jostain se kyllä vielä kuulostaa vähän vuotavan. Tarvii kottaa hieman kiristää lisää.
Hitsasin yhden haljenneen pakosarjan ehjäksi ja vaihdoin haljenneen tilalle jonka taas hitsaan.
Itse en irrottanut bensalinjoja ollenkaan vaan siloin joutui iroittamaan moottorin kannakkeen vasemmalta jotta pakosarjan mahtui ottamaan alakautta pois ja laittamaan ehjän tilalle.
t. Ismo Ämmä
Re: Joku panee yleensä aina ahanttiin.
Lähetetty: 09.01.2015. 16:36
Kirjoittaja JAMANT
ImacInnes kirjoitti:
Itse en irrottanut bensalinjoja ollenkaan vaan silolin joutui iroittamaan moottorin kannakkeen vasemmalta jotta pakosarjan mahtui ottamaan alakautta pois ja laittamaan ehjän tilalle.
t. Ismo Ämmä
Mutta eihän pakosarja tule pois kannesta, jos ei ole imusarja poissa myös, vai siirsitkö sen vain sivuun siksi aikaa?? Polttoainelinjan avauksen sijaan näit siis ylimääräistä vaivaa

Lähetetty: 09.01.2015. 18:08
Kirjoittaja jaskau
Olettaen että takimmainen pultti on poikki niin onko jotain kikkakolmosta vai kokeilenko kulmavaihteella porata ja vastakierretapilla jämä pois?
Re: Joku panee yleensä aina ahanttiin.
Lähetetty: 09.01.2015. 18:36
Kirjoittaja ImacInnes
JAMANT kirjoitti:ImacInnes kirjoitti:
Itse en irrottanut bensalinjoja ollenkaan vaan silolin joutui iroittamaan moottorin kannakkeen vasemmalta jotta pakosarjan mahtui ottamaan alakautta pois ja laittamaan ehjän tilalle.
t. Ismo Ämmä
Mutta eihän pakosarja tule pois kannesta, jos ei ole imusarja poissa myös, vai siirsitkö sen vain sivuun siksi aikaa?? Polttoainelinjan avauksen sijaan näit siis ylimääräistä vaivaa

Kun en moista ollut ennen tehnyt niin laiskana koitin tietysti purkaa niin vähän kuin mahdollista.
Imusarjaa vain sen verran irti että pakosarjan sai vedettya alaspäin.
Hetkenaikaa piti irto pakosarjaa yrittää pois koneen välistä ennen kuin suostuin uskomaan että tarvii moottorin tuki irroittaa.
t. Ismo Ämmä
Lähetetty: 09.01.2015. 20:04
Kirjoittaja JAMANT
jaskau kirjoitti:Olettaen että takimmainen pultti on poikki niin onko jotain kikkakolmosta vai kokeilenko kulmavaihteella porata ja vastakierretapilla jämä pois?
Tarkista nyt että onko siellä reiässä ollenkaan studinjämää, yleensä ei ole mitään jäljellä.... Sitä tarkistusta varten et tartte kuin pikkuruuvarin ja työnnät sen sinne reikään ja laitat kynnen kiinni ruuvariin niin pitkälle kunnes tulee se sarja vastaan ja sitten et liikuta kynttä ruuvariin nähden ja otat ruuvarin pois ja mittaat, kuinka syvälle se ruuvari sinne uppos, reikää on about 10mm + pakosarjan laipan paksuus toiset about 10-12mm, jos ruuvaria uppos yli 20mm, reikä on tyhjä...