Fault B 1014 - Renixin kylmäkäynnistys

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Fault B 1014 - Renixin kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Jorma » 21.12.2014. 16:44

Renixin kylmäkäynnistys on ruvennut satunnaisesti epäonnistumaan. Eikä tarvi olla edes kovin kylmä, teki sitä nollakellilläkin.
Polttoainepumppu pyörii, startti samoin mutta moottori on aivan mykkä. Ei edes yskäise.
Normaalistihan nämä on hyviä lähtemään käyntiin, pitää olla todella kova pakkanen joka nujertaa 4.0 Renixin.
Aluksi vaihdoin kaikki suurjänniteosat koska ne olivat jo ties kuinka vanhoja. Ei vaikutusta. Mitään muuta vikaa ei ole, kulkee hyvin niinä kertoina kun sattuu lähtemään käyntiin.
Vian ollessa päällä testeri kertoi että pumpun ja tietokoneen releet toimii, molemmat lämpöanturit näyttivät aivan oikein, MAP-arvot kunnossa (95 ja 0), TPS toimii. Olen joskus aiemmin käyttänyt moottorin lämpöanturin vesikattilassakin mittauksessa aivan mielenkiinnon vuoksi ja silloinkin se antoi aivan oikeita arvoja. Näytti siis olevan vieläkin kunnossa.
Testeri antoi myös otsikon mukaisen vikakoodin jota ei tullut kun auto oli lämpimässä hallissa tutkittavana. Onko kenelläkään tietoa mistä löytyisi noille Renixin vikakoodeille selityksiä?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Jorma, muokattu yhteensä 5 kertaa
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6292
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.12.2014. 17:48

Ei ole Renixissä mitään vikakoodeja!! Kun ei ole itsediagnostiikkaa!!! Saa ulos vain dataa... Eli jos on tullut vikakoodi, niin se on testerin huti!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 21.12.2014. 19:40

Ihanko totta? Mitä ne tällaiset sitten ovat, huomaa päiväys paperin alareunassa.
Kuva
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 21.12.2014. 19:52

En tiedä mistä kirjasta tuo sivu on repäisty, löysin sen irtaallaan jostain internetin file-arkistosta ilman mitään selityksiä. En kuitenkaan onnistunut löytämään fault 1014 : aa. Ainakaan vielä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6292
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.12.2014. 20:45

Toi on vianhakukaavio, mutta ei ole tähän päivään noissa ollut itsediagnostiikkaa!!! Jännää. Taasko oppii jotain uutta??? Milläs testerillä tuo vikakoodi on ulostettu, kun ei mulla kumpikaan jenkkitesteri anna vikakoodeja Renix:iin, itsekkin tarttisin vikakoodeja ulos omastani, kun jotain on nyt pielessä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 21.12.2014. 20:51

Cherokee-forumiltahan ne näyttää löytyvän koko lista:
http://www.cherokeeforum.com/f2/diagnos ... ist-78108/

Tämä kyseinen koodi tuli Chryslerin DRB II -lukijalla. Toki tuota voisi mittailla ihan perinteisesti yleismittarillakin mutta ei hirveästi houkuttele sellainen näpertely tuolla pakkasessa. Yritän selvitä siellä pihalla tehtävistä hommista mahdollisimman nopeasti.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 27.12.2014. 18:33

Olisiko Jamantilla (tai kenellä tahansa) myydä bensakiskon liittimeen sopivaa letkua?
Kaiken maailman irtonippeleillä tuolla pakkasessa räpiminen on vähän liikaa, saisi olla letku joka istuu kertalaittamisella tiiviisti paikalleen.
Edit: siis paineiden mittaamista varten.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Jorma, muokattu yhteensä 27 kertaa
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 27.12.2014. 18:46

Niin siis mitään varsinaista vikaa en löytänyt vieläkään.

Nyt on tarkistettu ja putsattu johtosarjojen liittimet ja mittailtu releet. Pesin töhnäkerroksen pois puolan pinnalta. Putsasin myös puolan ja sen ohjausyksikön väliset kontaktit. Sain vielä tuon Fault 1040 -vikakoodinkin mutta mittasin silti täydet jännitteet sekä bensapumpun että B-latch -releen lähtölinjoista. Joten ei se vika oikein noissa voi olla tai sitten se on tosi nopeasti satunnainen.

Viime aikojen pakkanen on kyllä jo vähän liikaa yleismittarille. Onneksi autolla oli vaihteeksi hyvä päivä tänään ja se toimi aivan normaalisti.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6292
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.12.2014. 21:37

Jorma kirjoitti:Olisiko Jamantilla (tai kenellä tahansa) myydä bensakiskon liittimeen sopivaa letkua?
Ei oo, mutta osta bensapainemittari, joka sisältää paljon sopivia adaptereita, sellaisen voin kyllä sullle hankkia ja myydä... Mulla on itselläkin sellainen ja siinä on sopiva liitin ja kaksi eri asteikkoista mittariakin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 02.01.2015. 9:45

Kuulostaa hyvältä mutta...
..taitaa semmonen setti olla liian kallis harrastekäyttöön.

Sitten ihan perusasia, eikö kukaan kysy tuleeko sinne edes kipinää silloin kun kone ei käynnisty!!

No vastaus on en tiedä. Toistaiseksi.
Tekosyitä tietysti löytyy, sata astetta pakkasta tai kiire töihin, ei oo ehtiny kattoon.
Nyt se ei tietenkään temppuile kun olis lauhat kelit ja vielä vapaapäiviäkin.

Testerikään ei osaa kertoa mitään speedsensorin (CPS) toiminnasta joten tein sillekin perusmittaukset:
Kylmänä 227 ohm, käyntilämpöisenä 265 ohm ja signaali 670 mV startissa.
Eikö nuo ole ihan ohjearvoissa?

Skooppikuvakin näyttää ettei siinä mitään vikaa pitäisi olla,
tässä CPS-signaali tyhjäkäynnillä:
..
Kuva

Aivan ehjän näköistä signaalia ainakin minun mielestä. Vähän hankala kyllä saada otettua kunnon kuvaa pokkarilla kun siinä ei voi säätää valotusaikaa sopivaksi, siksi tuossa näkyy haamukuvia.

Ja eikö ne CPS-ongelmat yleensäkin näy kuumana? Ei tuo varmaan ensimmäisenä kylmäkäynnistykseen pitäisikään vaikuttaa.
Onpahan kuitenkin sekin nyt tarkistettu.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6292
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.01.2015. 10:27

Vianmäärityksessä hyvänä apuna on Start Pilot, jos ei lähde starttaamalla, ruiskaus pilottia imusarjaan ja kokeilee uudestaan, jos lähtee hetkeksi, on kipinää ja bensa puuttuu, jos ei lähde hetkeksi, puuttuu kipinä!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 02.01.2015. 11:38

Yhdes rellus oli nokan anturi viallinen. Oli vaan sellainen että lämpimänä alkoi temppuamaan. Sitten kun se temppuili niin oli turhan kuumat paikat mitata ja testata.

Kylmäspray oli tässä hyvä että kun anturi alkoi temppuilemaan niin jäähdytti anturin. Kun anturi oli taas kylmä mutta moottori edelleen lämmin niin kaikki pelasi kunnes anturi taas lämpesi.

Tästä tuli vaan mieleen että miten tämän kanssa tulee jos kylmäkäynnistyksen kanssa tulee taas ongelma ja lämmität vaan tätä anturia ja annat koneen olla kylmä niin paraneeko tilanne?
kozel@ircnet

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 02.01.2015. 13:02

Relluhan tämäkin pohjimmiltaan on, paitsi anturit ja muu oheissälä.
Hyviä vinkkejä, sitten vain odotellaan seuraavaa tilaisuutta että pääsee tutkimaan.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Fault B 1014

Viesti Kirjoittaja Jorma » 25.04.2015. 16:57

Tämän tutkiminen jäi sitten tekemättä kun ei auto ole temppuillut enää tuon jälkeen.
Mahdollisesti siellä on kuitenkin ollut huono liitos jossain koska liittimien aukomisen ja tarkastelun jälkeen vika on kadonnut.
Mitään likaa tai hapettumaa en niistä löytänyt mutta putsailin siltikin. En siis varsinaisesti ole korjannut mitään ja silti auto toimii taas.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Fault B 1014

Viesti Kirjoittaja Jorma » 05.02.2017. 17:14

Taas se teki tuon. Sinänsä ei mikään ihme koska eihän viime kerralla mitään oikeastaan korjattu.
Sen verran on nyt selvinnyt että kipinä sieltä on hukassa.

Luulen että se ei ole anturivika koska ECU käynnistää ruiskutuksen melko pian starttauksen alettua.
Renixihän ei tee sitä jos se ei saa tarvittavia signaaleja antureilta.
Samaa puoltaa sekin että anturien testitulokset ovat ohjearvoissa.
(Vain CPS 'n kylmätesti on tekemättä, en päässyt kylmäsprayn kanssa lähellekään kyseistä anturia.)

Kokeilin myös toisella puolalla, ei vaikutusta.
Sitten vaihdoin koko ICM-modulin, ei vaikutusta.
Kipinä pysyi hukassa.

Jälleen toiminta palasi itsestään kun auto oli työnnetty joksikin aikaa talliin sulamaan.

Virta ja maa tulevat ICM 'lle myös starttauksen aikana. Signaalijohdosta en saanut mitattua mitään järkevää. Tietääkö joku miltä ko. signaalin pitäisi näyttää?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Kirjoita vastaus