Sivu 1/1
ZJ 5,2 öljyt hukkuu
Lähetetty: 09.06.2014. 21:31
Kirjoittaja Piisami
On ilmennyt seuraavanlainen ongelma: Grandi hukkaa öljyä ja sitä on nyt hävinnyt aika runsaasti (3000 km ja 2l). Vedet ja öljyt ei ole sekaisin, kumpikin neste on ihan sen näköistä kuin kuuluukin. Koneen kyljetkin on ihan siistin näköiset (tai oli, ennenkuin kippasin lisäyksen yhteydessä öljyä vähän ohi). Öljy ei myöskään valu lätäköinä auton alle, vaan "häviää" jonnekin. Minnehän se voisi mennä?
Auton mittarit näyttää ihan normaaleja lukemia niin öljynpaineelle, kuin moottorin lämmöllekin. Kone kuitenkin tuntuu käyvän aika kuumana ja jäähtyy hitaasti vaikka olisi konepelti levällään. Epäilyttää, että kiertääkö vedet kunnolla.
Ehdotuksia otetaan vastaan, mikä voi olla vikana ja miten aletaan korjata.
Lähetetty: 09.06.2014. 21:41
Kirjoittaja kozel
Mitä öljyä käytät ja millasella vaihtovälillä?
Itsellä tuo CRD KJ imas parhaillaan sen 1l/1000km ajosta riippuen.
Sitten vaihdoin 10W40 öljyt 5W40 öljyyn ja Castrolin öljyn diamond dieseliin.
Pakkasilla väheni huomattavasti öjyn kulutus sekä moottorin pienet hikoilut ja kun vaan olen nyt vaihtanu 10tkm välein öljyt niin nyt on menty lähes ajosta riippumatta 5000km/0,5l lisäyksillä jos senkään vertaa tarvinnu lisäillä.
Itse laittaisin.
Lähetetty: 10.06.2014. 0:39
Kirjoittaja rane58
Valvoline 10W40 MaxLife paljon ajetuille moottoreille, kokeileppa...
http://www.valvoline.fi/t_maxlife.php
Lähetetty: 10.06.2014. 8:32
Kirjoittaja Piisami
Tuo jeeppi on sen verran uusi ystävä, että ei ole itsellä öljyjä vielä vaihdettuna kuin kertaalleen tuolloin ~ 3000 km sitten. Täyssynteettistä 10W40:stä se oli, muistaakseni Mobilin öljyä.
Ehkä kokeilen nyt alkuunsa vaihtaa öljyt. Ja josko tuota 5W40:ä sitten kokeilisin.
Lisää vinkkejä saa heitellä, jos jollain on jotain mielessä. Palailen aiheeseen viimeistään kun on öljyt vaihdettuna ja taas vähän matkaa alla.
Lähetetty: 10.06.2014. 13:48
Kirjoittaja kozel
Niin ja kaveri osti transportterin -96 1.9TD ja venttiilikoneisto piti aivan julmettua mekkalaa. Suunniteltiin jo kansiremonttia siihen. Oli Shell Helix Ultrat sisällä. vaihdettiin Castrol Magnatec diesel öljyt sisään niin ei ole mekkaloinu enää 200tkm aikana ja kansiremontin sai unohtaa.
Lähetetty: 10.06.2014. 14:44
Kirjoittaja WinChester
Jeepin 4L kuutonen varsinkin ja 5.2 kasi tuottaa paljon lämpöä. Molemmissa on suuri vesitilavuus, joten kestää oman aikansa jäähtyä. Jos mittarit näyttää "oikeita" lukemia, eikä kone hävitä vesiä tai anna keittämiseen viittaavia merkkejä, niin ei ole mitään hätää.
Itse käytän 5,2 litrasessa täyssynteettistä Helixiä ja kyllä sitä taitaa jonkun verran mennä. Mutta onpahan irrottanu moottorissa olleita paskoja tasoittaen käyntiä ja "raksutusta". Mulla ei ole pitkää kokemusta Ranen viittaamasta Valvolinesta, mutta tyrkkäsin Motonetin myyjän suosituksesta sitä toiseen paljon ajettuun kutoskoneeseen. Saattasin laittaa sitä jatkossakin, mutta voi kestää tovin, että tulee riittävästi kilsoja mittariin...
En lähtisi vaihtamaan kaikkia öljyjä toisentyyppisiin ennen seuraavaa varsinaista öljynvaihtoa, jos kulutusta lukuunottamatta ei ilmene muita ongelmia. Ei alle 1L/1000km ole kovin paha vanhassa Jenkki-koneessa. Antaa pesevien öljyjen tehdä hommansa, niin ei tartte sortua motor-flusheihin. Niistä voi tulla muita suurempia ongelmia.
Eli siis yhteenvetona sun koneessa ei todennäköisesti ole mitään ongelmaa, vain ominaisuuksia.

Re: ZJ 5,2 öljyt hukkuu
Lähetetty: 10.06.2014. 14:58
Kirjoittaja Timo L
Piisami kirjoitti:On ilmennyt seuraavanlainen ongelma: Grandi hukkaa öljyä ja sitä on nyt hävinnyt aika runsaasti (3000 km ja 2l). Vedet ja öljyt ei ole sekaisin, kumpikin neste on ihan sen näköistä kuin kuuluukin. Koneen kyljetkin on ihan siistin näköiset (tai oli, ennenkuin kippasin lisäyksen yhteydessä öljyä vähän ohi). Öljy ei myöskään valu lätäköinä auton alle, vaan "häviää" jonnekin. Minnehän se voisi mennä?
Auton mittarit näyttää ihan normaaleja lukemia niin öljynpaineelle, kuin moottorin lämmöllekin. Kone kuitenkin tuntuu käyvän aika kuumana ja jäähtyy hitaasti vaikka olisi konepelti levällään. Epäilyttää, että kiertääkö vedet kunnolla.
Ehdotuksia otetaan vastaan, mikä voi olla vikana ja miten aletaan korjata.
Tutkailepa internetin ihmeellisestä maailmasta Jeep/ Dodge 5.2/ 5.9 plenum gasket failure ja plenum gasket fix.
Jos öljyä katoaa selittämättömästi, niin varsin isolla todennäköisyydellä on tuo plenumin tiiviste rikki. Se on ihan tyyppivika näissä, ja kyse on käytännössä siitä milloin se menee, ei jos se menee. Kannattaa tehdä homma kunnolla, eli Felpro:n tiivisteillä, uudella plenum- levyllä (osta valmiina, tai leikkaa itse 6mm:n alumiinilevystä) ja uusilla plenumin pulteilla (alkuperäiset on liian pitkät).
Lähetetty: 10.06.2014. 18:14
Kirjoittaja WinChester
Jaahas. Jos ei muut niin Timo kyllä tietää. Tai siis internetin ihmeet. Ei olisi kyllä tätä tullut edes ajatelluksi lähteä etsimään netistä, mutta se ei siis olekaan ominaisuus, vaan ihan oikea tyyppivika, HAH!
Lähetetty: 11.06.2014. 12:30
Kirjoittaja Timo L
WinChester kirjoitti:..mutta se ei siis olekaan ominaisuus, vaan ihan oikea tyyppivika
Eikös se ole vähän niinkuin sama asia?

Lähetetty: 11.06.2014. 12:35
Kirjoittaja WinChester
Timo L kirjoitti:WinChester kirjoitti:..mutta se ei siis olekaan ominaisuus, vaan ihan oikea tyyppivika
Eikös se ole vähän niinkuin sama asia?

MUAHAHA!

Mää mitään plenumeita jaksa alkaa vaihteleen tai edes tutkiin, kun öljynkulutus on kohtuullinen eikä päästöissä näy mitään outoa. Kilsoja tulee vuodessa kuitenkin niin vähän, että siihen nähden voi litran-kaksi lisätä öljyä.
Lähetetty: 11.06.2014. 13:40
Kirjoittaja Timo L
Noh, lisääntynyt bensankulutus, lisääntynyt öljynkulutus, katti hajoaa (öljyt koneen läpi), tehot hieman kärsii, kone nakuttaa vähänkin reilummalla kaasulla, ja jos sattuu plenumin tiiviste hajoamaan pahemmin niin ei ole oikein hyvä juttu..
Eihän sitä tietysti pakko ole fiksata, mutta jos se yhtään pahemmin vuotaa niin korjaisin kyllä ihan ehdottomasti vaikka kilsoja tulisi vähänkin. Ei ole sinällään kovin kallis rempaa itse tehtynä, mutta aikaavievä.
Lähetetty: 15.08.2014. 8:59
Kirjoittaja Piisami
Jaha, nesteenvaihdosta (vaihtui sitten kaikki muutkin kuin möljyt) onkin jo kulunut hetkinen matkaa ja aikaa. Muutama tippa näkyy tipahtaneen parkkiruutuun, mutta ei ole öljyn kulutus enää luokkaa 1l/1000km.

Käyntiääni on äärimmäisen miellyttävä ja tuntuu, että motti viilenisikin ajon jälkeen taas "normaalisti", eikä niin että patarauta hehtuu punaisena vielä pari tuntia moottorin sammuttamisen jälkeen. Positiivinen vaikutus siis tällä. Melkoisen mustaahan tuo öljy oli, mutta ei sentään sen kummempia sattumia löytynyt.
Huomattavan paljon mielenkiintoisemman oloisia nesteitä löytyi ohjaustehostimesta, laatikoista ja peristä. Väri oli melko järjestään jonkin sävyinen harmaa. Tosin mikään maailman suurin ihme se ei liene, kun automaatin öljytkin olivat ilmeisesti matkanneet mukana auton koko lähes 300 000 kilometrisen taipaleen.

Voitelun on parasta toimia tai.....
Lähetetty: 15.08.2014. 17:06
Kirjoittaja rane58
Piisami kirjoitti:Jaha, nesteenvaihdosta (vaihtui sitten kaikki muutkin kuin möljyt) onkin jo kulunut hetkinen matkaa ja aikaa. Muutama tippa näkyy tipahtaneen parkkiruutuun, mutta ei ole öljyn kulutus enää luokkaa 1l/1000km.

Käyntiääni on äärimmäisen miellyttävä ja tuntuu, että motti viilenisikin ajon jälkeen taas "normaalisti", eikä niin että patarauta hehtuu punaisena vielä pari tuntia moottorin sammuttamisen jälkeen. Positiivinen vaikutus siis tällä. Melkoisen mustaahan tuo öljy oli, mutta ei sentään sen kummempia sattumia löytynyt.
Huomattavan paljon mielenkiintoisemman oloisia nesteitä löytyi ohjaustehostimesta, laatikoista ja peristä. Väri oli melko järjestään jonkin sävyinen harmaa. Tosin mikään maailman suurin ihme se ei liene, kun automaatin öljytkin olivat ilmeisesti matkanneet mukana auton koko lähes 300 000 kilometrisen taipaleen.

-Kannattaisko vaihtaa kohta öölit uudestaan että paskat ja muu töhnä on varmasti pois ja voitelu toimisi kuten sen kuuluu toimia...?

Lähetetty: 15.08.2014. 17:11
Kirjoittaja Piisami
No, kyllähän tuo harkinnassa on.
