Sivu 1/1
WJ 4.7 kirkuu kaasuttaessa.
Lähetetty: 03.05.2014. 11:39
Kirjoittaja jartsa
Onko kenelläkään tullut vastaan tai onko tietoa että mikä aiheuttaa kirkumista/vinkasua kuulostavaa ääntä kaasuttaessa moottoria reippaammin?
Tavan kaasulla ajellessa sitä ei kuulu, mutta joku 3500rpm tai enemmän kun kaasuttaa vaikka parkissa niin konehuoneesta kuuluu kaasun mukaan kirskahdus.
Onko joku tyyppivika esim. apulaitehihnan kiristin, ilmastoinnin kompura tai tehostimen pumppu joka yleisesti aiheuttaisi kyseistä ääntä?
Lähetetty: 03.05.2014. 13:41
Kirjoittaja WinChester
Voihan se ääni johtua sun epäilemistä syistä, mutta kirskahdus viittaisi luistavaan hihnaan. Joko se on:
- löysä => kiristystä (jos on automaattikiristys niin hihnan ja/tai kiristimen vaihto)
- likainen => puhdistus / vaihto
- kulunut => vaihto
- tekohengityksenä voi kokeilla jotain kitka-spraytä
Jos em. konstit ei auta, niin yksi konsti äänen paikallistamiseksi on ottaa n. puolen metrin mittainen metallinen suora tanko / putki - esim. tunkin vipu (itse käytän "hevoshammaslääkärin" teleskooppipeilin vartta) - ja laittaa sen eri paikkoihin aluksi ainakin apulaitteiden laakereiden kohdalle moottoritilassa ja toinen pää kiinni korvaan. Sitten kaveri polkaisemaan kaasua. Tällä tavalla saa aika selkeästi kiinni missä kuuluu omituinen ääni. Jos kirskahduksen takana on vaikkapa pesässään pyörivä jumittava laakeri, niin kuunteluelämys voi olla kirjaimellisesi "korviahivelevä"...
Joku ilmavuoto se voisi olla myös , mutta kaveri jälleen polkemaan kaasua ja itse kuuntelemaan konehuoneeseen.
Lähetetty: 03.05.2014. 16:32
Kirjoittaja jartsa
Tuo oli muuten hyvä, miten en edes tajunnut kokeilla tuota hihnaa. Yleensä löysän hihnan kuulee kyllä helposti siis perus v-urahihnan, mutta luistavaa moniurahihnaa en ole vielä kuullutkaan ja saattaa kuulostaa just tältä.
Kokeilen kitkasprayllä josko hiljenee niin sitten vaan hihna+kiristin vaihtoon.
Lähetetty: 06.05.2014. 10:32
Kirjoittaja kozel
Itse en suosittele tuota kitkasprayta. Sotkee paikat yms. Hihna on sen verran halpa vaihtaa ja kiristimen toiminta tarkastaa. Jos nyt ei halua turhaan vaihtaa niin ainakin itse mieluummin ruiskii vettä hihnalle niin huono hihna alkaa luistamaan sillon eikä sotke.