Sivu 1/1
ZJ Grandi käynnistyy huonosti lämpöisenä..
Lähetetty: 07.02.2014. 16:50
Kirjoittaja Grandman
Olisko kuumia vinkkejä 1995 5,2V8 Grandin käynnistysongelmiin? Kylmänä starttaa hyvin...mutta kuumana pyörii vaivaisesti eikä aina käynnisty. Kaapeleilla lisävirtaa ja käynnistyy.
Akku on kuukauden vanha. Latausjännite kojetaulun mittarin mukaan ok. Akku voi olla siitä huolimatta sökö...Voisi tietysti koittaa toisella akulla.
Lähetetty: 07.02.2014. 18:07
Kirjoittaja WinChester
Oiskohan se vika starttimoottorin tai sen kaapeloinnin puolella...? Muutoin kuulostaa oudolta vialta...

Puolako..?
Lähetetty: 08.02.2014. 2:50
Kirjoittaja rane58
Aika sattuma, naapuri kertoi samasta viasta autossaan (ei Jeep).
Oli vaihtanut puolan, vanha oli kuuma kuin kekäle eikä tahtonut käynnistyä kuin jäähtyneenä.
-En minä noista ymmärrä, kuuntelen kuin isot pojat puhuu....

Lähetetty: 08.02.2014. 10:37
Kirjoittaja WinChester
Joo toi puola kuulostaa järkevältä. Kuumanahan ne pimenee, vaikken kyllä ymmärrä miten apuvirran antaminen voisi siihen vaikuttaa... Ehkä apuvirtapiuhojen virittelyn aikana puola kerkee jäähtyä, varsinkin jos konepelti on auki.
Lähetetty: 08.02.2014. 10:49
Kirjoittaja Sikli
Puola voisi olla kyllä hyvä syyllinen. Joitain samankaltaisia tapauksia on ollut myös bensansyötön takia mutta nyt en tarkoita helteellä tapahtuvaa höyrystymis ilmiötä. Voi kuulemma testata helposti, kuumana konetta ei käynnistetä vaan laitetaan 2-3 kertaa pelkät virrat päälle ja vasta sitten startataan. Jos tuo konsti tepsii niin bensan syötössä/ paineessa olisi vikaa, eli ei paineista kunnolla kuumana. En osaa sanoa pitääkö tuo paikkansa kun ei ole itse tarvinnut tuota kokeilla. Mutta niitä ehdotuksiahan tässä haettiin eikä tuo maksa mitään.
Tuli mieleen myös sekin että jos konehuoneen sulakeboksissa on ASD rele tulikuuma niin vaihtaa siihen tilalle äänimerkin releen. Jos auto hyrähtää nyt käyntiin niin syyllinen voi olla ylikuumentunut rele. Tämän olen kyllä kokeilllut ja toimi. Kauheasti en vieläkään käikkea moottoriin liittyvää ymmärrä mutta kokeilemalla sitä oppii..

Re: ZJ Grandi käynnistyy huonosti lämpöisenä..
Lähetetty: 08.02.2014. 11:15
Kirjoittaja rane
Grandman kirjoitti: Kylmänä starttaa hyvin...mutta kuumana pyörii vaivaisesti eikä aina käynnisty. Kaapeleilla lisävirtaa ja käynnistyy.
Kaveri starttaamaan ja itse mittaamaan jännitehäviöitä sekä plus- että miinuspuolelta
starttauksen aikana. Piikki plusnapaan, toinen kenkään, startin pääplussaan ja solenoidilta startille menevään vuorotellen. Piikki miinusnapaan, toinen kenkään, koriin, moottorin kylkeen ja startin kylkeen jne, puoli volttia saisi yhteensä hävitä.
Puola tms. eivät vastusta käynnistyskierroksia.
Joskus jossakin autossa oli akunkenkä sen verran sisältä homeessa, että akun napa-akunkenkä-välillä oli startatessa yli voltin tappio. Kengän ulkopuolelle annettu kaapeliapu auttoi tässäkin ja pienempi latausvirta kulki normaalisti.
Ellei ulkoista jännitehäviötä löydy, startti ottaa todnäk rajusti virtaa, jota 2 akkua jaksaa tarjota->uusitaan.
Virtapihti on myös hyvä työkalu.
Lähetetty: 08.02.2014. 21:02
Kirjoittaja Jorma
Kannatetaan, rane puhuu asiaa.
Tuo on oikea lähestymistapa ongelmiin.
Lähetetty: 08.02.2014. 21:07
Kirjoittaja Jorma
Semmonen kyllä tuli mieleen että kuumana siinä koneessa on paremmat puristukset. Jos on jotain heikkoa startissa niin näkyiskö se sen takia kuumana paremmin?
Lähetetty: 24.02.2014. 9:32
Kirjoittaja Grandman
Vika korjattu. Loppujen lopuksi startista hävisi loputkin voimat ja pyöritti aivan ryömimällä...Piti käydä hinaamassa auto farkku Volvolla Honkanummelta. Onneks ton saa neutralille jakolaatikosta.
Hiilet ihan loppu..En ehtinyt alkaa uusia etsimään. Uusi tarvikestertti 188eur...ei paha...

Lähetetty: 24.02.2014. 9:36
Kirjoittaja Grandman
Yhdyn tohon Jorman kommenttiin...Kuumana kone vaatii enemmän voimaa pyöriäkseen. Mulla on sama havainto veneen Fordin 351 kasista...kuumana pyörii vaivaisesti..
Lähetetty: 26.02.2014. 11:21
Kirjoittaja Timo L
Grandman kirjoitti:Vika korjattu. Loppujen lopuksi startista hävisi loputkin voimat ja pyöritti aivan ryömimällä...Piti käydä hinaamassa auto farkku Volvolla Honkanummelta. Onneks ton saa neutralille jakolaatikosta.
Hiilet ihan loppu..En ehtinyt alkaa uusia etsimään. Uusi tarvikestertti 188eur...ei paha...

On toi aika paha, Rockautosta sai (saa ehkä vieläkin) Moparin alkuperäistä tehdasuutta starttia 50€ + lähetyskulut
..ja juu, itsellä myös oli vähän tahmea startti, lopulta ei enää lähtenyt käyntiin. Hiilet oli aivan loppu.
Lähetetty: 27.02.2014. 9:21
Kirjoittaja Grandman
No toi kuulostaa sikahalvalta...toi mun tarvike on oikeen Kiinalainen
Rockauto (USA:ssa) myy edelleen vajaalla 50€ Mopar starttia. Postikulut 47€ ja siihen koko hintaan tulli (vajaa 10%) ja alvi (24%)...Tulee edelleen halvemmaksi..ja on Mopar..Muistaakseni tullausrajaa laskettiin viimevuonna? No ei se tulli ja alvi montaa kymppiä ole..
Mulla on Jepukka emännällä päivittäisessä ajossa...ei joutanu odottelemaan

Lähetetty: 28.02.2014. 11:26
Kirjoittaja Timo L
Fedex International express toimittaa sen sinulle nopeammin, kuin Itella viereisestä kaupungista Suomessa. Kahdessa arkipäivässä on tavara kotiovella

Olisi melkein pitänyt ostaa noita silloin pari- kolme, on meinaan niin sikahalpa ja vielä alkuperäisosa. Tulli + alv. oli n.30€.
Lähetetty: 09.03.2014. 7:18
Kirjoittaja Jorma
Aika jännä että lisävirta kuitenkin auttaa vaikka hiilet on lopussa. Ei olis ihan ensimmäisenä tullut mieleen.
Lähetetty: 09.03.2014. 18:15
Kirjoittaja kozel
Lisävirralla jännite pysyy korkeammalla niin huonossa kontaktissa virta pienenee..