Sivu 1/1
Grand Cherokee 3.1 TD 2000 Moniurahihnan vaihto
Lähetetty: 12.11.2013. 9:06
Kirjoittaja wage
Pitäisi vaihtaa moniurahihna 3.1:seen, mutta ajattelin ensin tiedustella onko vaihdossa jotain erityistä mitä pitäisi tietää.
Miten se käytännössä lyhykäisesti etenee.
Toinen ongelmani liittyy liikkeelle lähtöön.
Olen Foorumista monenlaista tekstiä kyllä mielenkiinnolla lukenutkin.
En ole kuitenkaan kaikkea välttämättä osannut oikein tulkita.
Hidasälyinen kun on
Minulla on heti jonkinmoinen mäki edessä, kun liikenteeseen lähden.
Jos D-asennolla lähden, niin vaikka painan kaasun aivan pohjaan lähtee auto todella hitaasti ja raskaantuntuisesti liikkeelle.
Tuuntuu jotenkin että isoin vaihde olisi heti päällä.
Jos lähden 2-asennolla tai 1-asennolla lähtee auto heti huomattavasti äkäisemmin liikkeelle.
Jotenkin voisin kuvitella sellaista, että kun autolla on jonkin aikaa ajanut, niin se kulkisi vähän kevyemmän tuntuisesti.
Normaalisti kun ajaa vaikka vakionopeusäädin päällä, vaihtaa kyllä mäissä pienempään.
Välillä kun on tehnyt mieli lähteä ohittamaan, niin vaikka hampaat irvessä

painaa kaasun pohjaan, ei muuta tapahdu kuin vauhti lisääntyy hieman tasaisen laiskasti.
Neuvoista ja vinkeistä kiitollinen

Lähetetty: 12.11.2013. 9:19
Kirjoittaja Timo L
Laatikko- ongelmaltahan tuo vahvasti kuulostaa, ja lähtee joko 2- tai 3-vaihteella liikkeelle.
Ei ole mitenkään tavatonta että jonkinmoista vikaa on esim. tv- kaapelin säädössä (vaijeri venyy pikkuhiljaa), laatikon solenoideissa tai tunnistimissa, yms.. Samoiten jos on liian vähän öljyä, tai paskaiset öljyt voi tukkia laatikkoa, mikä kuitenkin lämmettyään toimii vähän paremmin. Ihan aluksi tarkistaisin laatikon öljyn tason ja värin/hajun (pitäisi olla kirkkaanpunaista eikä haista palaneelta), tarkista tv- kaapelin säätö, ja luetuta laatikon vikakoodit. Onko mitään tietoa milloin vaihdelaatikon öljyt ja suodatin on vaihdettu? Jos ei, niin suosittelen vaihto- operaatiota.
Lähetetty: 12.11.2013. 10:07
Kirjoittaja wage
Olen hiljakkoin vasta ostanut auton, eikä ole öljyjen vaihdoista mitään tietoa.
Täytynee noita öljyjä hieman tutkia.
Mikä on tämä TV-kaapeli ja mistä se löytynee...
Lähetetty: 12.11.2013. 11:54
Kirjoittaja Timo L
Sieltä se pitäisi konehuoneesta löytyä jostain mihin kaasupedaalin vaijeri päättyy.. tosin nyt kun kyseessä on diesel, enkä edes muista 100- varmasti joko noissa oli sähköinen pedaali?

Lähetetty: 13.11.2013. 22:24
Kirjoittaja pee
on sähköinen kaasupoljin
muista myös, että nelivetoisen auton voimansiirrossa on melkomoinen määrä pyöriviä, öljyssä kylpeviä osakokonaisuuksia, jotka kylmissään ollessaan pistävät hanttiin aika tehokkaasti, etenkin jos öljyt on huonot / väärät / vetiset
... osaltaan lisäävät sitä tunnetta, että kylmänä ollaan kankeina

Lähetetty: 13.11.2013. 22:28
Kirjoittaja pee
ainiin se hihna, vaihtuu ihan nätisti, kun
a) kattelet hihnan reitin valmiiks, vaikka piirtäen muistiin
b) kampeat hihnankiristimen löysäks, ja vanhan hihnan pois
c) pujottelet uuden hihnan oikeille paikoilleen, viimeisenä kiristinpyörälle
ja joka kohdassa oot varovainen, ja et jätä sormia mihinkään väliin, et vaikka joku lipsahtais
Lähetetty: 14.11.2013. 8:34
Kirjoittaja JAMANT
pee kirjoitti:on sähköinen kaasupoljin
Itseasiassa on ja ei, kaasupoljin on kyllä ihan mekaaninen vaijerilla, mutta se päättyy konehuoneeseen osaan, johon tulee cruisen vaijeri ja lähtee vaihteistoon TV-kaapeli ja siinä osassa on TPS, jonka jälkeen on sähköinen tiedonvälitys...
Lähetetty: 14.11.2013. 20:11
Kirjoittaja Timo L
JAMANT kirjoitti:pee kirjoitti:on sähköinen kaasupoljin
Itseasiassa on ja ei, kaasupoljin on kyllä ihan mekaaninen vaijerilla, mutta se päättyy konehuoneeseen osaan, johon tulee cruisen vaijeri ja lähtee vaihteistoon TV-kaapeli ja siinä osassa on TPS, jonka jälkeen on sähköinen tiedonvälitys...
Tämä on taas jotain USA:lais- Italialaista insinöörilogiikkaa!
Tuohon tahmaisuuteen, vaikka nelivedon voimansiirrossa on hävikkejä niin edes pahimmilla pakkasilla auto ei silti pitäisi tuntua siltä että lähtisi kakkosella tai kolmosella liikkeelle. Jos tuntuu, niin siellä joku paikka tahmaa minkä ei pitäisi.
Lähetetty: 21.11.2013. 16:34
Kirjoittaja jokander
Moniurahihna on helppo vaihtaa jos löytyy sopivan kokoinen kiintoavain , jolla kääntää sitä kiristintä, olikohan 22 millinen? Siinähän on se tarra , jossa kerrotaan reitti. Olen huomannut , että jos auto seisoo muutamia päiviä, niin kestää hetken , ennenkuin alkaa vetää eteen tai taakse, kun laittaa pykälän päälle. Mutta jos päivittäin ajaa, niin en ole huomannut verkkaisuutta.