Sivu 1/2
Mj moottorit.
Lähetetty: 11.11.2012. 20:35
Kirjoittaja Shortie
Mitä moottoreita tuohon komanssiin on ollu tarjolla tehtaalta?
2.1 tiiseli on tiedossa (Jamant on sitten oikiassa siitä)
Mutta mitä muita niitä on?
Itellä kiinnostaa paino ja teho lähinnä, tarvis tietää ne moottorin vaihtoa varten, oisin laittamassa omaani mersun td konetta, niitä kun ois edullisesti tarjolla.
Lähetetty: 12.11.2012. 9:17
Kirjoittaja JAMANT
Perus Jeepin XJ-Cherokeen 2.5 -nelonen ja 4.0 -kuutonen, ei muuta ole tehtaalta ton 2.1:sen lisäksi laitettu!!
Lähetetty: 12.11.2012. 20:36
Kirjoittaja Shortie
Minkä painoinen tuo kuutonen on?
300 mersun td kone painaa n,270kg (tomaatin kanssa n,300kg) tehoa 120Hv ja tilavuutta tuo 3L.
Mielessä kummittelee että ois liian painava, käsittääksein tilavuuden ja tehon lisäksi myös paino on kriteereinä moottorin vaihdoissa.
Haynesin korjausoppaassa ei noita moottorin painoja mainita

Lähetetty: 12.11.2012. 20:40
Kirjoittaja JAMANT
Shortie kirjoitti:Minkä painoinen tuo kuutonen on?
Ei mitään tietoa, painava se on, on tossa lattialla yksi (ilman tosin apulaitteita ja sarjoja ja venttiilikoppaa ja työntötankoja ja keinuja...), mutta ei oo vaakaa, joka sen kestäis...
Lähetetty: 12.11.2012. 20:42
Kirjoittaja Shortie
Tyyppikoodin ku tietäs niin pystysin kaivamaan tiedon esiin.
Lähetetty: 13.11.2012. 9:21
Kirjoittaja JAMANT
Shortie kirjoitti:Tyyppikoodin ku tietäs niin pystysin kaivamaan tiedon esiin.
Minkä tyyppikoodin??
Lähetetty: 13.11.2012. 17:04
Kirjoittaja Jeeper
230kg jossain ilmoitettiin 4.0:n painoksi, varmaan ilman apulaitteita tuo paino.
OM603 keulalle tulossa vai vanhempi OM617?
Kannattaa mittailla tarkkaan, Mersussa kun öljpumppu moottorin etupäässä. Ja muutenkin melko korkea moottori, Tulee ahdasta panhardille + ohjausvarrelle jos on vakiokorkuinen auto.
Lähetetty: 13.11.2012. 22:07
Kirjoittaja Shortie
Vai tuleeko sittenki 2.5 litranen? Minen tiiä, vielä.
OM603 mahtuu nippanappa on se kuitenkin melko pieni kone, ja kestävä kaverilla oli 1.5 miljoonaa ajettu kone joka nujertu vasta 20 kilsan öljyttömän ajon jälkeen
304 Kiloa painaa laatikkoineen laitteineen ja öljyineen, melko lähellähän se on 4.0 jeeppiläistä kun pulttaa kaiken ylimääräsen irti.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Tuon mukaan mersulaisella ei oo ongelmia kotiutua jeeppiin, ja eikös uudemmissa ookki käytetty tähtitiisseliä
Öljypohjaa joutunee muokkaamaan melko varmasti, katotaan sitten ja ratkotaan ongelmat sitten kun niitä tulee.
Saakos 3" tuumasen korotuksen kilpiin muuten kuin väittämällä kiven kovaan "uudet jouset laitoin 51 milliä nostin vain" katastus asemalla näitä ei varmaan käy niin paljon ku vaikkapa hailuxeja, Autowikin mukaan näitä ois ollu -99 ~50 kappaletta kilvissä suomenmaalla, tilanne ei oo ainakaan parantunut siitä

Lähetetty: 14.11.2012. 8:53
Kirjoittaja Jeeper
Itse sovittelin OM605:n MJ:n pellin alle. Mulla oli siinä Musson öljypohja, Joka oli etureunastaan matalin + imuputki menee vakiona jo öljypohjan takaosaan. Mersun öljynsuodatin pitää siirtää muualle, Jos ei halua muokata rajusti tulipeltiä.
Mutta silti piti panhardia tiputtaa reilusti alaspäin ja käyttää ZJ:n kääntövartta. Korotusta oli n. 6", Ja sisäänjoustoakin joutui muokkaamaan.
Venttiilikopalle piti silti tehdä kolo konepeltiin
Melko millipeliä on tuo Mersun asentaminen, Ihan uudestaan en siihen lähtisi.
Mielummin asentaisin bolt-on osilla AX-15 eteen erään Japanialaisen 3.0TD moottorin.....
Lähetetty: 15.11.2012. 20:45
Kirjoittaja Shortie
Onko tunkeilua jos utelen mistä moottorista ja Bolt-on osista on kyse?
Lähetetty: 16.11.2012. 8:54
Kirjoittaja Jeeper
Shortie kirjoitti:Onko tunkeilua jos utelen mistä moottorista ja Bolt-on osista on kyse?
Toyotan 1KZ-T ja sen perään kytkinkoppa + kytkinakseli kyseisellä moottorilla olevalla 4Runnerista (R150F laatikko)
Kytkinkoppa ja akseli on bolt-on AX-15 laatikkoon.
Samaisella reseptillä mulla oli aikoinaan MJ:ssä Toyotan 2LT ja LJ-70:n kytkinkoppa + kytkinakseli.
Ja samalla kun laatikko on auki, Niin voi vaihtaa tuosta LJ-70:n laatikosta tiheämmän ykkösvaihteen. 4.31:1 vs. AX-15 3.83:1
Lähetetty: 16.11.2012. 23:09
Kirjoittaja Shortie
Tuo kuulostaa jo varsin epäilyttävän helpolta operaatiolta
Hinnat vaan on noissa koneissa aika kovat (ainakin suomessa, pitänee kysyä japanin tuonti firmoilta)
Vaihtoehtona vielä ois VW Golf -96 1.9tdi, Tuli viime kesänä hommattua moinen otus varaosiksi, laatikkovikasena ja ruosteisena hintakin oli kohallaan, koneella ajettu vain 250 tuhatta ja nekin automaattiaskilla.
Lähetetty: 17.11.2012. 9:26
Kirjoittaja Jeeper
Helppoa kun molemmissa on Aisinin valmistamat laatikot
Katsele jos löydät Virosta tai muualta manuaalilaatikolla olevan 3.0TD 4Runnerin, Loput osat saa varmasti myytyä jonnekin.
Lähetetty: 30.11.2012. 20:13
Kirjoittaja Shortie
Tutkittuani asiaa ja tuijotettuani naftan hintoja otan lakin kouraan ja kysyn: Miten suuri työ olisi istuttaa suuri ja mahtava gasoliino 6-kone manuaalin eteen, olettaen että johtohimmelit ja muut ois kädessä valmiina.
Parhaiten ja halvimmalla siihen kuitenkin löytyy osia.
Onko kutosta edes saanut kovalla laatikolla?
Lähetetty: 01.12.2012. 17:39
Kirjoittaja Timo L
Kuutosen perästä on löytynyt useaakin eri manuaaliaskia, Jeepin auto- ja vuosimallista riippuen. Parhaimmat löytyy ihan uusimmista XJ:stä ja taisi olla uudemmissa TJ:ssäkin.
Itse kuutoskoneen laitto ja laatikon asennus on sinällään helppoa, mutta saat kyllä vetää kaikki koneen johtosarjat, älyboksit yms. yms.. että se menee edes jokseenkin helpolla. Mahdollista toki, helpointa olisi kun sulla ois talli ja vaikka kolaroitu purkuauto vieressä mistä kaiken saa..
Tosin en nyt sitten tiedä, onko 2.1 rellun dieselkoneella olevissa XJ:ssä erilainen tulipelti; ainakin '84-'86 XJ:ssä on eri tulipelti kuin uudemmissa.