MB 2.7 CRD:n kylmäkäynnistys ongelmat

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Jeeppimies68
Viestit: 13
Liittynyt: 09.11.2012. 15:11
Paikkakunta: Vantaa

2.7 crd myllyn suuttimenrikat

Viesti Kirjoittaja Jeeppimies68 » 13.04.2013. 14:53

Eli 2.7 crd myllyn suuttimenrikat

Ei taevitse irroittaa konetta,vaan peltisaksilla leikkaat tulipelistä palasen ja pääset vaihtamaan suuttomenrikat. :lol:
Minulla oli katkennut suuttimenpultti 5 pytystä. Niinpä aloitin homman parkkipaikalla.
Elikkäs pyyhkiät irti ja muovi ritilä pois, sitten peltisaksilla leikkasin kolmion muotoisen palasen pois, ja pyyhkiän kiinnikkeen joutuu kääntämään sivuun että pääsee operoimaan.. :oops:
Ongelma oli siinä millä saan pultin pois kannesta koska eihän sinne pääse poramaan koska tuulilasi on juuri sopivassa kohdassa..Nooh,,bilteman kierresarjalla sain homman hoitumaan,joutu laittamaan isomman pultia.

talex5
Viestit: 4
Liittynyt: 08.01.2010. 10:08
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja talex5 » 30.09.2013. 7:56

Nelossuutin vuorossa. Mahdollisesti tuo vitonenkin lähtee tällä konstilla.

Kuva

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4817
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: MB 2.7 CRD:n kylmäkäynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 02.03.2016. 20:37

Jaoin tuon VM:n jutun omaan osioon ja moderoin otsikkoa, että erottuu valmistaja...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Mersu ja Jeeppimies
Viestit: 6
Liittynyt: 24.11.2017. 16:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB 2.7 CRD:n kylmäkäynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mersu ja Jeeppimies » 24.11.2017. 17:29

Näitä Mersun cdi koneita 2,7milj. km ajaneena. On rivi kutonen 3,222l ja rivi vitonen tuo Jeepeissä tuttu 2,7. Nyt mennään tällä V6 3,0 moottorilla.
Tuo 2,7 kone on luja moottori.
vikoja:
- Muovinen imusarja jossa pakokaasunkierrätysläpät. Kestää noin 450tkm....
- Railiputken päässä oleva paluukierron venttiili takkuilee ja aiheuttaa varinkin talvella käyntihäiriöitä. Johtuu parafiinin ja polttoaineen lisäaineiden saostumisista. Lalikka kestää normikäytössä noin 400tkm. Jos aikaisemmin takkuilee niin irti ja jarrulevyn pesuspreillä puhtaaksi. Uusi vihreä O-rengas päähän ja koettamaan. Samalla kannattaa laittaa uusi polttoainesuodatin ja täyttää se Forttella. Yleensäkin Forttekäsittely joka suodattimen vaihdon yhteydessä.
- Koskeapainepumpun letkuvuodo. Varovasti irti ja O-renkaan vaihto. Jos kovettunut ja muuttunut koko putki valean ruskeaksi niin uusiksi. Repii liittimen välistä ilmaa.
- ERG-venttiili kestää 300tkm
- ilmamäärän massatunnistin voidaan putsata elektroiikan puhdistuaineella. Yleensä tunnelin tunnistin hapettunut suolavdestä johtuen.
- Vaihtakaa ilmanputsarielementti 40tkm välein, säästää konetta hirveästi.
- Jos ei ole hiukkasloukkua niin paras moottoriöljy on Mobil Delvac syn. 5w-50. (saman aikakauden keksintö ja 2,7 isoveli on tuo 320cdi 6-syl. rivikone 3,222cc, ajoin Delvac öljyllä 800tkm eikä tarvinnut lisätä öljyä kertaakaan vaihtovälillä 20tkm. ) Samalla autlla ajaa nyt kaverini vaimo ja mitarissa on jo 1,23milj. km ja kone on edelleen alkuperäinen ja avaamaton. 2,7cdi on siis saman moottorin pikkuveli.
- Mersun lootaan Mersun oma öljy tai Motonetista saa samaa öljyä kun muistaisin sen nimen. Voin selvittää.
- 270cdi hehkut Fortekäsitellyssä (40tm välein) autossa puuskuttaa 500tkm helposti.
- Käyttäkää Mersun tai Man suodatimia.

Mersu ja Jeeppimies
Viestit: 6
Liittynyt: 24.11.2017. 16:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB 2.7 CRD:n kylmäkäynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mersu ja Jeeppimies » 24.11.2017. 18:03

Forte-käsittely vähintään 40tkm välein. Eli kun vaihdatte pa-suodattimen niin suodatin täyteen Fortea ja ylly käyntiin. Ajokilometrit suuttimille ja paluukiertoventtiilille jatkuu pitkälle. Pumppu kestää yleensä Huolletussa Mersussa yli 0,5milj.km. Paluuventtiili jos temppuilee ennen 300tkm niin irti, jarrulevyn pesusprei puhdistus ja O-renkaan vaihto.

Mersu ja Jeeppimies
Viestit: 6
Liittynyt: 24.11.2017. 16:50
Paikkakunta: Kuopio

Re: MB 2.7 CRD:n kylmäkäynnistys ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mersu ja Jeeppimies » 25.11.2017. 7:44

Tuo 2,7cdi moottori on Mersun 320cdi 6-sylinterisen rivimoottorin 3,222 litraisen ikäänkuin lyhennetty pätkä. Todella kestävä moottori. Sanotaanko että kestää kevyesti 700tkm aukaisematta oikein huolletuna. Suosittelen käyttämään moottorissa Mobilein Delvac 5-50 tai 5-40 syn moottori öljyä. Vääntävä moottori tarvitsee raskaan liikenteen öljyt. (ajoin yhdellä rivi kutosella 800tkm ja öljyn kulutus alle litra 20tkm matkalla koko moottorin minulla olo ajan. Nyt siinä autossa on 1,1milj. km. kulutus sama. Omistaja on minun tuttu joten tiedän mistä kerron. Edellytyksenä on että AUTOSSA ei ole HIUKKASLOUKKUA. Mikäli hiukkasloukku on niin sitten ajetaan sillä Mobilin 5/30 ESP öljyllä ettei hiukkaskaappari tukkeudu. Öljymäärä on kylmänä 4mm alle ylämerkin. Saksalainen ei tykkää liiasta öljystä. Kun auto haisee palaneelle kumikengälle ja ajaessa tai kaasutettaessa ääni on möreämpi ja pöhisevämpi niin älä sammuta. 3-4 epäonnistuneen poton jälkeen jonka keskeytät peräkkäin ilman että poltto ei mene loppuun niin pönttö on tukossa ja auto vikatilassa. Kuumassa moottorissa poltto jatkuu tyhjäkäynnilläkin mutta paras on että käy ajamsassa. Lyhyet kaupunkiajot on myrkkyä.
Toinen asia mitä suosittelen ja mitä Mercedes käyttää on Forte käsittely. Pullosta uuteen polttoainesuodattimeen täyteen ja loput 1/4 täyteen tankkiin. Käynnistä ja anna hetki pyöriä tyhjäkäyntiä että suuttimet saa lientä sitten polkaise pari kertaa siten että varmasti railiputken paluukiertoventtiili avaa itseään paineen kasvaessa ylisuureksi. Sitten anna käydä minuutti. Tuon aluukiertoventtiilin joka aiheuttaa railin paineen menetyksen voi yleensä korjata alle 300tkm ajetusta autosta siten että irroita palikka. Pese jarrulevyjen pesuspreillä (Fyrth paras) palikasta parafiinit ja lisäaineet pois. Vaihda O-rengas(hae mersulta). Tuo kesälaadun parafiinipitoisuus on niin suuri että se jähmettyy lisäaineiden kanssa pikkuhiljaa taliksi venttiilin reikiin. Vaihda polttoainesuodatin vähintään joka toisella öljynvaihdolla. Vaihtoväli öljyille on aina 20tkm.

Kirjoita vastaus