Sivu 1/1

katkennut hehkutulppa

Lähetetty: 25.01.2011. 13:56
Kirjoittaja arto
hehkutulppien vaihdossa katkesi kaksi hehku tulppaa korjaamolla 3. ja5. Auto on jeep grand cherokee 2.7 crd -04.olen kuullut että on joku laite jolla saa katkenneen tulpan pois mutta tuo 5. varmaan vaikea kun niin ahtaassa paikassa.viisaita ohjeita otetaan vastaan. onko korjaamo korvaus velvollinen vai täytyykö maksaa kaikki kulut itse?

Lähetetty: 25.01.2011. 15:47
Kirjoittaja kozel
Ei ole työkallua tiedossa jolla se helppoa olisi.. Voi tietty kokeilla ottaa suutin irti ja mäntä ylös ja pieni paine sinne suuttimen reiästä. Sitten kun pieni paine pytyssä niin vastakierre-tapilla yrittämään. Mersun hehkut on vaan aika pitkää mallia joten luultavasti kansi irti ja remontoimaan.

Tähän tapaukseen vähän jälkiviisasta mutta josko nyt muille vinkiksi että mersun koneessa on vähän tyypillistä jos on hehkut pimeenä niin hehkut tuppaa karstottumaan tiukkaan. Veljen pakustakin vaihdan hehkut aina n.100tkm välein tuon takia kun sitä yksittäistä pimeää hehkua ei välttämättä huomaa käytössä ja hehkut ei niin älyttömän kalliita ole.

Lähetetty: 25.01.2011. 16:45
Kirjoittaja filler
mahtaisiko korjaamolla olla joku "vastuu vakuutus" tuollaisten tilanteiden varalle?

Maksavana asiakkaana, et varmastikaan ole tilannut autoosi kyseistä ongelmaa, vaan päin vastoin korjaavaa toimenpidettä. Lähtisin liikkeelle sillä asenteella, että sinä et ole korvausvelvollinen syntyneeseen tilanteeseen.

Tämä ihan vaan mutu tuntumalla...kuluttaja-asiamieheltä voisi melkein kysäistä, jos korjaamo ei ole halukas sovittelemaan.

Lähetetty: 25.01.2011. 17:07
Kirjoittaja JAMANT
Mutta eipä se korjaamonkaan vika ole, jos sun autossas on kiinni karstoittunut/jumittunut hehkutulppa!! En mä ainakaan näe perustetta sille, että menis korjaamon piikkiin toi homma mitenkään, asiakkaan piikkiin menee, tuskin ovat tahallaan katkaisseet hehkua...

Lähetetty: 25.01.2011. 18:10
Kirjoittaja kozel
Jamantin kanssa samoilla linjoilla. Verrattavissa esim. ruostuneeseen pulttiin jota ei monesti ole edes mahdollista avata ehjänä. Tuurista kiinni lähteekö ehjänä vai ei.. Mitä kauemmin ne siellä on ollut.. varsinkin pimeänä niin sitä tiukemmassa ne yleensä on.

Lähetetty: 25.01.2011. 18:13
Kirjoittaja JAMANT
filler kirjoitti:mahtaisiko korjaamolla olla joku "vastuu vakuutus" tuollaisten tilanteiden varalle?
Ei ole olemassa sellaista vastuuvakuutusta, joka korvaisi korjaamolla olevan auton lisätyöt!! Vastuuvakuutus korvaa, jos auto on luovutettu ja sen jälkeen jotain juuri korjattua hajoaa asennusvirheen tai viallisen osan takia!! Ennakkotapauksia on...

Lähetetty: 25.01.2011. 18:13
Kirjoittaja filler
juu, ei varmasti kukaan katso nielemättä tämmöisissä tapauksissa itseään korvausvelvolliseksi. Ei korjaamo, eikä asiakas. Kolmaskin osapuoli on (hehkutulpan valmistaja), jota sitoo tietyt tuotevastuu lait. Juridiikkaa yhtään sen enempää itse tuntematta, on vaan silmiini silloin tällöin osunut joskus erikoisiakin "tuomioita" kun käräjille asti mennään asioita puimaan.

esim. Kuluttajariitalutakunnan ratkaisu autokorjaamon virhevastuusta ja mahdollisuudesta virheen oikaisuun (19.12.2009 7:05)
Korjaamon autoon vaihtamat vetonivelten suojakumit olivat kestäneet noin kaksi kuukautta. Tämän jälkeen kuluttaja oli korjauttanut suojakumit toisella korjaamolla. Lautakunta suositti, että alkuperäinen korjaamo maksaa kuluttajalle vahingonkorvauksena 300 euroa kuluttajan vaatiman 431 euron sijasta siitä huomatta, ettei sillä ollut mahdollisuutta virheen oikaisuun.

Edellä mainitussakin tapauksessa on maalaisjärjellä epäreilua tuomita alkuperäinen korjaaja noin vain. Toki voi olla, että on pystytty esittämään vaihtotyön olleen täysin virheellisen ja rikkoutumisen liittyvän asennustyöhön, eikä esim. virheelliseen komponenttiin. Toisaalta onhan suojakumet saattaneet kahden kuukauden aikana ulkopuolisten olosuhteiden johdosta asettumaan väärin ja rikkoutumaan tämän johdosta vaikkakin olleet alkuperäisesti juuri oikein asennettu.

Riitatilanteissa eri oikeusasteissa saattaa vielä tuomion sormi osoittaa eri henkilöä eri asteilla.

Yksinkertaisinta ja kaikille halvinta on hakea sovittelua korjaamon kanssa yhdessä ja jos päästään fifty/sixty sopimukseen on kai kaikki voittajia?

katkennut hehkutulppa

Lähetetty: 25.01.2011. 18:29
Kirjoittaja arto
kytin ko. autoa 10 päivää aiemmin kyseisellä korjaamolla kun lähti pakasella nihkeästi käyntiin.käytettiin testerissä jossa löytyi vikaa 1.suuttimessa.korjauskerroin 3.3. mitattiin hehkutulpat kaksi oli rikki.hain liikkeestä 5uutta hehkua saatiin vaihdettua kaksi viallista. loput sen verran tiukassa etteivät irroneet kohtuuella.päätettiin että kun tuon auton ohivuoto testiin niin laittavat yöksi jotain irrottavaa ainetta ja koneen ollessa kylmä niin ehkä irtoaa helpommin.muttei väkisin . olivat aamulla vetäneet auton sisälle ja tehneet ohivuoto testin kymänä ulkona pakkasta -18c .ohivuoto ollut tasainen mittalaseissa.tietokoneen mukaan myös suuttimet ok. olin ajanut tankillisen jossa seassa forten ihmeainetta.tuntui toimivan.mutta nuo hehkut harmittaa ku niitä ei ollut pakko vaihtaa(terveet)ja kun oli edellisellä kerralla puhetta että jos kohtuudella irtoaa.

Lähetetty: 25.01.2011. 18:44
Kirjoittaja kozel
Eipä se irrottaja pääse sinne kärkeen vaikuttamaan..


Ja jos nuo hehkut on noin kiinni sinne juminu niin kohta ne ois ollu pimeenä. Ei ne kuitenkaan ikuisia ole.

Re: katkennut hehkutulppa

Lähetetty: 25.01.2011. 19:18
Kirjoittaja pt.
arto kirjoitti:mutta nuo hehkut harmittaa ku niitä ei ollut pakko vaihtaa(terveet)ja kun oli edellisellä kerralla puhetta että jos kohtuudella irtoaa.
Jos oikein muistan tuon hehku asian, niin tuo katkeaa:

a) jo avattaessa

b) kärki katkeaa, jos on lähtenyt auki ja tosiaan lähdetään sitä ottamaan sieltä pois, niin tällöin tuo karsta katkaisee sen piikin.

"Koti" oloissa tuota voi yrittää välttää suihkuttamalla crc sinne muhimaan ja toivoo parasta.

katkennut hehkutulppa

Lähetetty: 25.01.2011. 19:43
Kirjoittaja arto
pääasia on kuitenki että miten saa katkenneet tulpat pois ilman koneen tai kannen irrotusta.joillakin firmoilla on kuulema erikoistyökaluja joilla vois onnistua mutta kuinka tuo 5. tulppa saako sinne tarpeeksi tilaa esim. moottoria laskemalla kuten suutinrempan yhteydessä?

Lähetetty: 25.01.2011. 20:09
Kirjoittaja docjones
Asiasta sen enempää tietämättä, mutta samalainsen pelin omistavana pitää kysyä: onko jotain syytä miksi sitä viidettä pitää lähteä väen väkisin vaihtamaan jos tuollainen riski on? Vaikka eihän tuo varmaan ihan optimaalista ole niin ei yhden hehkun puuttuminen taida vielä käynnistymistä kylmissäkään keleissä estää?

-
DJ

Lähetetty: 25.01.2011. 22:31
Kirjoittaja kozel
Sama riski se kaikissa pytyissä on että voi katketa sinne sisään. 5 sylinteristä se on tilan puutteen takia vaan #&%! kaivaa pois.

Tuota tarpeellisuutta jos miettii niin hyvähän hehkujen on toimia kaikissa sylintereissä. Kuitenkin ne vaikuttavat siihen palotapahtumaan niinkin että pehmentävät sitä palamista ja näin suojaavat sylinterikantta ja muita osia moottorissa. Myös jos hehku on hajonnut sopivasti kuten muutamassa mersun moottorissa (Sprintterissä) olen nähnyt niin se vaan rikkoo hehkun relettä sitten.
Yksi hehku oli jopa hajonnut niin että se lämpes yms mutta ei kärjestä vaan puolesta välistä hehkua. Että hyvä tälläiset on sieltä ehjiin vaihtaa ja näitä vikoja ei oikein muuten nää kuin purkamalla ne hehkut sieltä pois.

Ainahan näitä ja vastaavia juttuja voi tulla autoa huoltaessa/korjatessa. Auton huoltaminen ja pitäminen ei ole halpaa ja yllätyskuluja tulee helposti. Kuitenkin kaikenlainen huoltamatta jättäminen näiden yllätyskulujen pelossa taas voi johtaa vaan isompiin huoltokuluihin sitten myöhemmin..