Sivu 1/1

Wj viritys?

Lähetetty: 26.06.2010. 18:46
Kirjoittaja Jeepp
Vaikuttaako miten jos syöttöjä ruuvais vähän? Missä tässä jeepissä semmonen sijaitsee?
Entä onko muita helppoja virityskonsteja kuin lastu ja ämpärin kokonen turbo?

Auto siis edellee Jeep Gran Cherokee -01 3.1 TD

Kitti avusta jo nyt.

Lähetetty: 26.06.2010. 19:48
Kirjoittaja kozel
Eipä tuossa syöttöruuvia löydy. Sähkönen Bosch jakajapumppu josta ohjelmallisesti lisää syöttöä joko lastuttamalla tai Chryslerin diagnostiikka-työkalulla. VAG (skoda,audi, volkkari) koneissa ainakin saa myös syöttöä säädettyä pumpun kantta siirtämällä mutta pitäisi olla sopiva ohjelma millä saisi syöttö-arvoa seurattua ettei karkaa ihan täysin metsään tai jos karkaa niin saa säädettyä takaisin kohdalleen. Tuo kannen siirto kun on alle millimetrin peliä..

Tiivistettynä... Ei löydy syöttöruuvia ja lastutus on hyvä vaihtoehto. Mekaanisesta kestävyydestä en sitten tiedä tai mitenkä kyseisen koneen suuttimet, nestepää&pumppu virtaa..

Lähetetty: 01.11.2011. 22:16
Kirjoittaja Division
Itselläni on paha tapa virittää yleensä kaikki kulkineet ja tuo 3.1td:n lastutus kävi heti alkuun mielessä. Tosin pelottaa tuo pommi sen verran, kun siitä porskuaa öljyä jo nyt joka suuntaan, että leviääkö se ihan aakkosiin, jos siihen ajaa uuden softan. Kaivatun pienen lisäpirteyden se varmasti kyllä siihen muutoin toisi (+30hv/+40nm).
Ainakaan lisääntyneet väännöt eivät liioin pääsisi rasittamaan autoa :)

Lähetetty: 01.11.2011. 22:55
Kirjoittaja kozel
Savon autotune teki ainaki tuohon KJ jeeppiin softan ihan sellaiseksi kuten itse halusin. Eli alaväännöt hillityt ettei 2-massat yms leviä kättelyssä ja karttoja vähän loivemmaksi. Ahtokarttakin oli vakiona aivan älytön.

Muutenkin oli näppärä kun sai auton alkuperäisen softan johon tehtiin muutokset niin ei tule testereiden kanssa ongelmia ja ei oo ihan tappiin viritetty ohjelma mitä netit on pullollaan ja joista ei tiedä millaisia ohjelmia sisältävät kun nuo VM:n koneet muutenkin ovat niitä kestävimpiä virityksen suhteen.

Näytti olevan vermeissä mahdollisuus tehdä myös WJ 2.7 ja 3.1 koneet ainakin.

wj viritys

Lähetetty: 03.11.2011. 16:28
Kirjoittaja arto
onko kellään kokemusta tuon 2,7 crd:ohjelmoinnista/virityksestä? tuo omani tuntuu joskus hieman laiskalta toisinaan taas hieman ripeämmältä. voisiko olla vikaa ilmamassa mittarissa? kulutuskin minusta korkean puoleinen. voiko alkuperäisohjelmaa päivittää merkkiliikkeessä uudelleen? mersu foorumilta lukenut, että muuttuu mielyttävämmäksi ajaa viritysohjelmoinnilla.onko kozel ollut tyytyväinen ohjelmiointiin pienenikö kulutus ja mitä maksoi?

Lähetetty: 03.11.2011. 23:01
Kirjoittaja kozel
Pieneni kulutus. Määrään en osaa niin tarkkaan varmaan määrää sanoa kun samaan aikaan uusin map anturin ja muutenkin säätelin paikkoja kuntoon. Kulutus tippui tuolla 2.5 CRD koneella 12.5l/100km -> 8l/100km mitä olen satunnaisesti seuraillu (ei ajotietokonetta). Mutta varsinkin kaupunkikulutus tippui ilmeisesti sen takia koska nyt turbo tulee jouheammin mukaan ja lähtee ahtamaan alhaisemmilla kierroksilla.

Enemmän tuossa lastutuksessa panostettiin alavääntöön niin että pääsee liikkeelle eikä riko voimansiirtoa ja varsinkin 2k rpm kohdalal oli tuossa omassa aivan järjetön piikki kun ahtopaineet tuli kerrasta ja liukkaalla sai varoa takaveto päällä ja välistä nelivedonkin kanssa kun ohituksissa latas sen piikin siinä 2000rpm kohdalla.. Ja tämä ominaisuus oli täysin ahtopainekartasta kiinni. (terveiset insinööreille)

Tuosta tehon vaihtelusta mulla omassa teki juuri tuo MAP anturi. Kuorman höllääminen sai välistä hyvin epätasaista käyntiä ja ajossa tehon aaltoilua tai sitten välistä tehoton ja välistä tehot tallessa.

2.7 lastutuksesta ei ole kokemusta mutta yksi asiakas jolla oli WJ kyseisellä koneella niin sano että lastuttaa seuraavankin. Ei tietoa kenen tekemä lastu oli koneessa. Ja kyllä voi merkkiliikekkin päivittää ohjelmat ainakin noista uudemmista vehkeistä. Ne vaan ovat niitä valmistajien tekemiä ohjelmia jotka on valmistajien päästö,kesto,insinöörin päähänpisto keskiarvo ohjelmia. Lastuttajalta kun otat softan niin voit pyytää softan sen mukaan haluatko repiä kaikki tehot koneesta vai haluatko tähdätä pieneen kulutukseen yms.

Mutta lastutuksen yhteydessä on mahdollista tehdä vaikka mitä. Myös hiukkasuodattimen poistoja yms päästösysteemit jos moiset hajoaa.
Tai vaikka kääntää kaasupolkimen toiminnan toisinpäin :D...

Kannattaa kysyä tuolta Savon autotunelta. Voin täysin suositella kyllä omien kokemusten perusteella.

wj viritys

Lähetetty: 04.11.2011. 12:46
Kirjoittaja arto
kiitos vastauksesta kozel. Asun Torniossa ,josta melko pitkä matka savonlinnaan. täälläpäin on digituning ja voimaa.com ohjelmointia. Karala tekee vissin Jyväskylän seudulla mersuihin paljon ohjelmointeja . Ohjelmoinnilla pystyy vissin poistaan tai ainakin vähentää EGR toiminaa, joka nokeaa imusarjat. täytyy kyllä tosissaan alkaa suunnitella ohjelmointia

Lähetetty: 04.11.2011. 19:46
Kirjoittaja kozel
Voimaa.com:n lastuun en koske itse kyl enää. Yhden mersun lastuttivat ja 10-15k kilometriä niin tuli useamman tuhannen euron remontti kun hiukkassuodattimet yms. Meni vaihtoon.

Tuo savon autotune heittää aina keikkaa ympäri suomen kun keräilee useamman lastutuksen samalle suunnalle. Kannattaa aina kysästä.

EGR:n olen poistellu monesta ihan johdon irrotuksella tai putket tukkoon. Auto-/vuosimaallista riippuen heittää vikakoodia tai sitten ei. 2002 KJ ainakin pysy ihan hiljaa kun laakerin kuulan heitin EGR:n alipaineputkeen.
Volkkarin TDI koneet taas heittää vikakoodin EGR:n venttiilistä mutta ainakin noin 2001 vuosimalliin asti se ei vaikuta muuten koneen toimintaan kuin että EGR pysyy kiinni.