GC:n tyhjäkäynti vaeltaa
GC:n tyhjäkäynti vaeltaa
128 tuhatta ajettu 4.7 HO kone. Toiminut kuin kello, mutta nyt
alkoi tyhjäkäynti heittelehtimään normaalin 700 rpm ja 1200 rpm:n välillä.
Välillä taas ei vaella, välillä vaeltaa. Missä voisi vika olla?
alkoi tyhjäkäynti heittelehtimään normaalin 700 rpm ja 1200 rpm:n välillä.
Välillä taas ei vaella, välillä vaeltaa. Missä voisi vika olla?
eero terho
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
- Paikkakunta: Petäjävesi
tyhjäkäynti
Onko ilmastointi?
Heittääkö kompuraa päälle-pois-päälle? Tämä kuuluu asiaan ja saattaa vaikuttaa koneen kierroksiin, kun kuorma muuttuu.
Ilmavuodot? Noita letkujahan menee imusarjaan ja vähän joka puolelle muuallekin autossa.
Heittääkö kompuraa päälle-pois-päälle? Tämä kuuluu asiaan ja saattaa vaikuttaa koneen kierroksiin, kun kuorma muuttuu.
Ilmavuodot? Noita letkujahan menee imusarjaan ja vähän joka puolelle muuallekin autossa.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
- Paikkakunta: Petäjävesi
Re: tyhjäkäynti
Siis normaalia on vielä 10-15 kertaa minuutissa, mutta jos enemmän pätkii, niin aineet on vähissä ja rikkoo kompuran jos saa pysymään päällä...Gary Grand kirjoitti:Onko ilmastointi?
Heittääkö kompuraa päälle-pois-päälle? Tämä kuuluu asiaan ja saattaa vaikuttaa koneen kierroksiin, kun kuorma muuttuu.
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Tällaista tyhjäkäyntiä välillä: normaalisti noin 600rpm, sitten pomppaa 1500-1800 rpm, sahaa siinä 600-1500 välillä aikansa, joskus asettuu itsestään takaisin 600 rpm lukemaan, mutta välillä auttaa kun painaa kaasua nopeasti yli 2000 rpm ja antaa kierrosten laskea, kohta asettuukin taas 600 rpm:iin.
Ei ole ollut aikaa perehtyä tarkemmin tuohon oireeseen, mutta voisiko joku osa jumittaa ihan mekaanisesti? Kokeilin vikakoodit: virrat päälle kolmesti ja teksti "done" eli ei vikoja muistissa.
Ikävä homma vaan tuo kierrosten nouseminen kun kytkee tai irrottaa vaihteiston, nykäisee aika voimakkaasti. Ei liene pitkässä juoksussa hyvä laatikon kunnolle? Silloin kun kierrokset on normaalit, on laatikon toiminta ok.
Tyhjäkäyntimoottori voisi kai olla yksi syyllinen?
Ei ole ollut aikaa perehtyä tarkemmin tuohon oireeseen, mutta voisiko joku osa jumittaa ihan mekaanisesti? Kokeilin vikakoodit: virrat päälle kolmesti ja teksti "done" eli ei vikoja muistissa.
Ikävä homma vaan tuo kierrosten nouseminen kun kytkee tai irrottaa vaihteiston, nykäisee aika voimakkaasti. Ei liene pitkässä juoksussa hyvä laatikon kunnolle? Silloin kun kierrokset on normaalit, on laatikon toiminta ok.
Tyhjäkäyntimoottori voisi kai olla yksi syyllinen?
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
montakin mahdollisuutta
Mulla on tehnyt samantyyppistä seilaamista useampaan otteeseen ja aina eri oireet ja eri vika;
1) ensin kun käynnisti niin heti startin jälkeen veti hirmu kierrokset ja sitten seilas eestaas. Loppuviimeksi tuli vikakoodit ja lambda anturi vaihtoon.
2) mentiin vuosi, rupes taas seilaamaan ja taas vikakoodien pohjalta TPS vaihtoon.
3) taas mentiin pari kuukautta ja sitten kylmänä toimi OK, sitten kun lämpeni rupes seilaamaan ja sitten sammutti koneen. Vikakoodien ja WEB tutkailujen pohjalta kampiakselin ja nokka-akselin asentoanturit vaihtoon.
En oo mitenkään specialisti näissä mutta itse arvaisin/alottaisin tuosta TPS:stä, tuntuupi olevan herkkä kulutusosa Jeepissä. USAsta saa luokkaa 60 Euro ja pystyy helposti itsekin vaihtaan.
Voisit myös kattoo Jeepforum.com josko löytyy jotain tarkempaa kuvausta oireista tai ongemasta (lontoon kielellä tosin)
Jussi
1) ensin kun käynnisti niin heti startin jälkeen veti hirmu kierrokset ja sitten seilas eestaas. Loppuviimeksi tuli vikakoodit ja lambda anturi vaihtoon.
2) mentiin vuosi, rupes taas seilaamaan ja taas vikakoodien pohjalta TPS vaihtoon.
3) taas mentiin pari kuukautta ja sitten kylmänä toimi OK, sitten kun lämpeni rupes seilaamaan ja sitten sammutti koneen. Vikakoodien ja WEB tutkailujen pohjalta kampiakselin ja nokka-akselin asentoanturit vaihtoon.
En oo mitenkään specialisti näissä mutta itse arvaisin/alottaisin tuosta TPS:stä, tuntuupi olevan herkkä kulutusosa Jeepissä. USAsta saa luokkaa 60 Euro ja pystyy helposti itsekin vaihtaan.
Voisit myös kattoo Jeepforum.com josko löytyy jotain tarkempaa kuvausta oireista tai ongemasta (lontoon kielellä tosin)
Jussi
Selvisikö syy, mistä moinen johtui?tkar61 kirjoitti:Tällaista tyhjäkäyntiä välillä: normaalisti noin 600rpm, sitten pomppaa 1500-1800 rpm, sahaa siinä 600-1500 välillä aikansa, joskus asettuu itsestään takaisin 600 rpm lukemaan, mutta välillä auttaa kun painaa kaasua nopeasti yli 2000 rpm ja antaa kierrosten laskea, kohta asettuukin taas 600 rpm:iin.
Ei ole ollut aikaa perehtyä tarkemmin tuohon oireeseen, mutta voisiko joku osa jumittaa ihan mekaanisesti? Kokeilin vikakoodit: virrat päälle kolmesti ja teksti "done" eli ei vikoja muistissa.
Ikävä homma vaan tuo kierrosten nouseminen kun kytkee tai irrottaa vaihteiston, nykäisee aika voimakkaasti. Ei liene pitkässä juoksussa hyvä laatikon kunnolle? Silloin kun kierrokset on normaalit, on laatikon toiminta ok.
Tyhjäkäyntimoottori voisi kai olla yksi syyllinen?
Täällä samaa vikaa, kesällä pelaa niinkuin kuuluukin mutta heti alkoivat kylmemmät kelit alkoi myös temppuilu..iac ja lambda vaihdettu..ei vaikutusta. En viitsisi mitään turhaan vaihtaa "enää". Tänään kun tulin töistä tyhjäkäynti 900-1000 ja pihassa kun polkaisin kaasua jymähti 1300 nurkille eikä tullut yhtään alemmas. Ei vikakoodeja. Lämpöisenä väillä seilaa 400-1500, nätti ajella hiljaa kun meinaa lähes sammua ja kohta mennäänkin taas vauhdikkaamin kunnes taas meinaa sammua, laatikko jysäyttelee pykäliä aika mallikkaasti. Auto tosin -99 wj 4.7. Kovasti täällä forumilla löyty vetoa tuon tps ja kampi- ja nokka-akselin anturien syyksi mutta...?
Jos laatikkokin vaihtaa oudosti niin TPS voisi olla syynä. Tsekkaa huvikseen myös millaisia arvoja imuilman lämpöanturi ja jäähdytysnesteen lämpöanturi antaa (mikäli 4.7:ssa nuo on). En osaa sanoa oikeista vastusarvoista/ jännitteistä mitä ne pitäisi milloinkin olla, koska 4.7 V8 ei ole minulle kovin tuttu kapistus. Netistä löytynee tarvittavaa tietoa.
Turha se on ikinä mitään vain huvin vuoksi vaihtaa, kannattaa aina tutkia ja mitata jos ei vikakoodeja löydy ja oma mielenkiinto riittää. Säästää paljon rahaa ja saa yleensä myös paikat kuntoon. Harvassa korjaamossa enää kunnon diagnoosia tehdään, ja niissä missä tehdään niin se on usein kallista puuhaa koska sähkövikojen selvittelyyn voi kulua tunteja aikaa jos ei ole ilmeistä syyllistä mistä lähteä diagnosoimaan.
Turha se on ikinä mitään vain huvin vuoksi vaihtaa, kannattaa aina tutkia ja mitata jos ei vikakoodeja löydy ja oma mielenkiinto riittää. Säästää paljon rahaa ja saa yleensä myös paikat kuntoon. Harvassa korjaamossa enää kunnon diagnoosia tehdään, ja niissä missä tehdään niin se on usein kallista puuhaa koska sähkövikojen selvittelyyn voi kulua tunteja aikaa jos ei ole ilmeistä syyllistä mistä lähteä diagnosoimaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Mä nyt menin vielä kokeilun vuoksi sen tps-anturin ostaa, kun ei ollut kalliskaan 37e postikuluineen. Tulee näinä päivinä niinkuin uusi syylärikin.Timo L kirjoitti:Jos laatikkokin vaihtaa oudosti niin TPS voisi olla syynä. Tsekkaa huvikseen myös millaisia arvoja imuilman lämpöanturi ja jäähdytysnesteen lämpöanturi antaa (mikäli 4.7:ssa nuo on). En osaa sanoa oikeista vastusarvoista/ jännitteistä mitä ne pitäisi milloinkin olla, koska 4.7 V8 ei ole minulle kovin tuttu kapistus. Netistä löytynee tarvittavaa tietoa.
Turha se on ikinä mitään vain huvin vuoksi vaihtaa, kannattaa aina tutkia ja mitata jos ei vikakoodeja löydy ja oma mielenkiinto riittää. Säästää paljon rahaa ja saa yleensä myös paikat kuntoon. Harvassa korjaamossa enää kunnon diagnoosia tehdään, ja niissä missä tehdään niin se on usein kallista puuhaa koska sähkövikojen selvittelyyn voi kulua tunteja aikaa jos ei ole ilmeistä syyllistä mistä lähteä diagnosoimaan.