2.7 CRD suutin ongelma

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
timo
Viestit: 15
Liittynyt: 04.04.2019. 12:39
Paikkakunta: Honkajoki

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja timo » 01.03.2022. 19:49

henu kirjoitti:
01.03.2022. 19:16
Kolmeen otteeseen oon tapellu mese dieselistä suuttimia irti, kerran oli se vitonen niin kiinni että sitä sai takoo kirjaimellisesti päivän vetovasaralla, oli käjet tänynä rakkoja ja ei tainu illalla kaljatölkkikään pysyä kädessä ku senverran vapisutti.

Suuttimen ruuvi löysällä ajelin sen 100km ja annoin sikaa ja ei mihinkään.
Toisella kertaa oli helpompi paikka eli kakkonen ja kolmonen mut suuttimet oli sen verran kiinni että piti tuhota purkamalla se hattuosa ja kiertää sisälle runkoon oikee ulosvetotyökalu ja sitä vedätin sitten semmosella venakopan pohjaan nojaavalla 12mm latta kulma viritelmällä.

Ota vaan suosiolla pyyhkiämekaniikka eestä ja vedä puukkosahalla reikä siihen suuttimen päälle.

Omasta virityksestä pari kuvaa.
https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgXZmiHk2ePMtI6EA

https://1drv.ms/u/s!AhHNP-QkWqqQgg9WIcE8RAQs57_C

Perseen näkönen mutta toimii, jälkiviisaana tuo reikä olis pitäny tehdä niin leveeks että jos venakoppa tarvii irrottaa niin kopan takapäässä oleva tappi mahtuu nousemaan reikään ja sitäkautta sais kopan ujutettua pois ilman vänkärin puolen mootorikorvakon pultin irrottamista.
Huh huh :D . Eipä tuossa paljon hävittävää ole. Tuon pyyhkijämekanismin ja tuen vuoksi reikää ei tehty. Kiitos kun jaoit, ja myös kuvista. Pitääpä haastella asiasta vielä mekaanikon kanssa.

henu
Viestit: 180
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja henu » 01.03.2022. 20:36

Tuo reiän teko taitaa olla iha Standard Procedure ainakin maailmalla.

Semmonen vielä et jos se vetovasaran kiinnitys on semmonen haarukkamallinen niin kannattaa varmistua siitä ettei se pääse ottamaan venakoppaan kiinni.
En ollut ensimmäinen enkä varmasti viimeinen joka sen venakopan halkas tuon episodin yhteydessä, se on mukavaa jos yhen suuttimen vaihdon takia saa ottaa kaikki irti :)
Positiivisena asiana venakopan valualu on sen verran hyvälaatusta että sitä on helppo hitsata tigillä :lol:


Ja jos sitten meinaa ostaa vetimen niin niissäkin hyvä olla tarkkana, esim tämä https://toolfin.com/mb-suuttimen-irroit ... vedin.html
Ei käy tuohon vitos koneeseen ainakaan joka suuttimelle vaikka selosteessa niin lukeekin, mesen kutos koneeseen saatto käydä mut tuossa vitosessa on hitusen eri muotonen venakopan keskisyvänne.

Ne suuttimien kiinnityspulttien reijät myös hyvä putsata niin ei halkii kansi kiriessä, perus paineilmapillillä ei tuntunu paska nousevan läheskään kokonaan, siihen taisin väsätä jostain eberin tai webaston 3mm polttoaineputkesta pätkän millä pääs reijän pohjalle.

timpson
Viestit: 81
Liittynyt: 26.08.2015. 13:31
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.7 CRD suutin ongelma

Viesti Kirjoittaja timpson » 07.04.2022. 14:46

Ihan surutta vaan tarpeeksi iso huoltoluukku.

Kuva

Mulla oli purkuauto josta irrottelin kannen huoltoluukkuun. Muutamalla ruuvilla ja sikaliimalla kiinni.
Lasinpyyhkimien tuen jätin irtopalaan.

Kuva

-Timppa

Kirjoita vastaus