ZJ 5,2 öljyt hukkuu

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Piisami
Viestit: 14
Liittynyt: 09.06.2014. 14:37
Paikkakunta: Hämeenlinna

ZJ 5,2 öljyt hukkuu

Viesti Kirjoittaja Piisami » 09.06.2014. 21:31

On ilmennyt seuraavanlainen ongelma: Grandi hukkaa öljyä ja sitä on nyt hävinnyt aika runsaasti (3000 km ja 2l). Vedet ja öljyt ei ole sekaisin, kumpikin neste on ihan sen näköistä kuin kuuluukin. Koneen kyljetkin on ihan siistin näköiset (tai oli, ennenkuin kippasin lisäyksen yhteydessä öljyä vähän ohi). Öljy ei myöskään valu lätäköinä auton alle, vaan "häviää" jonnekin. Minnehän se voisi mennä? :shock:

Auton mittarit näyttää ihan normaaleja lukemia niin öljynpaineelle, kuin moottorin lämmöllekin. Kone kuitenkin tuntuu käyvän aika kuumana ja jäähtyy hitaasti vaikka olisi konepelti levällään. Epäilyttää, että kiertääkö vedet kunnolla.

Ehdotuksia otetaan vastaan, mikä voi olla vikana ja miten aletaan korjata.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 09.06.2014. 21:41

Mitä öljyä käytät ja millasella vaihtovälillä?

Itsellä tuo CRD KJ imas parhaillaan sen 1l/1000km ajosta riippuen.
Sitten vaihdoin 10W40 öljyt 5W40 öljyyn ja Castrolin öljyn diamond dieseliin.

Pakkasilla väheni huomattavasti öjyn kulutus sekä moottorin pienet hikoilut ja kun vaan olen nyt vaihtanu 10tkm välein öljyt niin nyt on menty lähes ajosta riippumatta 5000km/0,5l lisäyksillä jos senkään vertaa tarvinnu lisäillä.
kozel@ircnet

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Itse laittaisin.

Viesti Kirjoittaja rane58 » 10.06.2014. 0:39

Valvoline 10W40 MaxLife paljon ajetuille moottoreille, kokeileppa... :wink:

http://www.valvoline.fi/t_maxlife.php
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Piisami
Viestit: 14
Liittynyt: 09.06.2014. 14:37
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Piisami » 10.06.2014. 8:32

Tuo jeeppi on sen verran uusi ystävä, että ei ole itsellä öljyjä vielä vaihdettuna kuin kertaalleen tuolloin ~ 3000 km sitten. Täyssynteettistä 10W40:stä se oli, muistaakseni Mobilin öljyä.

Ehkä kokeilen nyt alkuunsa vaihtaa öljyt. Ja josko tuota 5W40:ä sitten kokeilisin.

Lisää vinkkejä saa heitellä, jos jollain on jotain mielessä. Palailen aiheeseen viimeistään kun on öljyt vaihdettuna ja taas vähän matkaa alla.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 10.06.2014. 13:48

Niin ja kaveri osti transportterin -96 1.9TD ja venttiilikoneisto piti aivan julmettua mekkalaa. Suunniteltiin jo kansiremonttia siihen. Oli Shell Helix Ultrat sisällä. vaihdettiin Castrol Magnatec diesel öljyt sisään niin ei ole mekkaloinu enää 200tkm aikana ja kansiremontin sai unohtaa.
kozel@ircnet

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 10.06.2014. 14:44

Jeepin 4L kuutonen varsinkin ja 5.2 kasi tuottaa paljon lämpöä. Molemmissa on suuri vesitilavuus, joten kestää oman aikansa jäähtyä. Jos mittarit näyttää "oikeita" lukemia, eikä kone hävitä vesiä tai anna keittämiseen viittaavia merkkejä, niin ei ole mitään hätää.

Itse käytän 5,2 litrasessa täyssynteettistä Helixiä ja kyllä sitä taitaa jonkun verran mennä. Mutta onpahan irrottanu moottorissa olleita paskoja tasoittaen käyntiä ja "raksutusta". Mulla ei ole pitkää kokemusta Ranen viittaamasta Valvolinesta, mutta tyrkkäsin Motonetin myyjän suosituksesta sitä toiseen paljon ajettuun kutoskoneeseen. Saattasin laittaa sitä jatkossakin, mutta voi kestää tovin, että tulee riittävästi kilsoja mittariin...

En lähtisi vaihtamaan kaikkia öljyjä toisentyyppisiin ennen seuraavaa varsinaista öljynvaihtoa, jos kulutusta lukuunottamatta ei ilmene muita ongelmia. Ei alle 1L/1000km ole kovin paha vanhassa Jenkki-koneessa. Antaa pesevien öljyjen tehdä hommansa, niin ei tartte sortua motor-flusheihin. Niistä voi tulla muita suurempia ongelmia.

Eli siis yhteenvetona sun koneessa ei todennäköisesti ole mitään ongelmaa, vain ominaisuuksia. 8)
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ 5,2 öljyt hukkuu

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.06.2014. 14:58

Piisami kirjoitti:On ilmennyt seuraavanlainen ongelma: Grandi hukkaa öljyä ja sitä on nyt hävinnyt aika runsaasti (3000 km ja 2l). Vedet ja öljyt ei ole sekaisin, kumpikin neste on ihan sen näköistä kuin kuuluukin. Koneen kyljetkin on ihan siistin näköiset (tai oli, ennenkuin kippasin lisäyksen yhteydessä öljyä vähän ohi). Öljy ei myöskään valu lätäköinä auton alle, vaan "häviää" jonnekin. Minnehän se voisi mennä? :shock:

Auton mittarit näyttää ihan normaaleja lukemia niin öljynpaineelle, kuin moottorin lämmöllekin. Kone kuitenkin tuntuu käyvän aika kuumana ja jäähtyy hitaasti vaikka olisi konepelti levällään. Epäilyttää, että kiertääkö vedet kunnolla.

Ehdotuksia otetaan vastaan, mikä voi olla vikana ja miten aletaan korjata.

Tutkailepa internetin ihmeellisestä maailmasta Jeep/ Dodge 5.2/ 5.9 plenum gasket failure ja plenum gasket fix.

Jos öljyä katoaa selittämättömästi, niin varsin isolla todennäköisyydellä on tuo plenumin tiiviste rikki. Se on ihan tyyppivika näissä, ja kyse on käytännössä siitä milloin se menee, ei jos se menee. Kannattaa tehdä homma kunnolla, eli Felpro:n tiivisteillä, uudella plenum- levyllä (osta valmiina, tai leikkaa itse 6mm:n alumiinilevystä) ja uusilla plenumin pulteilla (alkuperäiset on liian pitkät).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 10.06.2014. 18:14

Jaahas. Jos ei muut niin Timo kyllä tietää. Tai siis internetin ihmeet. Ei olisi kyllä tätä tullut edes ajatelluksi lähteä etsimään netistä, mutta se ei siis olekaan ominaisuus, vaan ihan oikea tyyppivika, HAH!
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.06.2014. 12:30

WinChester kirjoitti:..mutta se ei siis olekaan ominaisuus, vaan ihan oikea tyyppivika
Eikös se ole vähän niinkuin sama asia? :shock: :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 11.06.2014. 12:35

Timo L kirjoitti:
WinChester kirjoitti:..mutta se ei siis olekaan ominaisuus, vaan ihan oikea tyyppivika
Eikös se ole vähän niinkuin sama asia? :shock: :lol:
MUAHAHA! :D Mää mitään plenumeita jaksa alkaa vaihteleen tai edes tutkiin, kun öljynkulutus on kohtuullinen eikä päästöissä näy mitään outoa. Kilsoja tulee vuodessa kuitenkin niin vähän, että siihen nähden voi litran-kaksi lisätä öljyä.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.06.2014. 13:40

Noh, lisääntynyt bensankulutus, lisääntynyt öljynkulutus, katti hajoaa (öljyt koneen läpi), tehot hieman kärsii, kone nakuttaa vähänkin reilummalla kaasulla, ja jos sattuu plenumin tiiviste hajoamaan pahemmin niin ei ole oikein hyvä juttu..

Eihän sitä tietysti pakko ole fiksata, mutta jos se yhtään pahemmin vuotaa niin korjaisin kyllä ihan ehdottomasti vaikka kilsoja tulisi vähänkin. Ei ole sinällään kovin kallis rempaa itse tehtynä, mutta aikaavievä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Piisami
Viestit: 14
Liittynyt: 09.06.2014. 14:37
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Piisami » 15.08.2014. 8:59

Jaha, nesteenvaihdosta (vaihtui sitten kaikki muutkin kuin möljyt) onkin jo kulunut hetkinen matkaa ja aikaa. Muutama tippa näkyy tipahtaneen parkkiruutuun, mutta ei ole öljyn kulutus enää luokkaa 1l/1000km. :D Käyntiääni on äärimmäisen miellyttävä ja tuntuu, että motti viilenisikin ajon jälkeen taas "normaalisti", eikä niin että patarauta hehtuu punaisena vielä pari tuntia moottorin sammuttamisen jälkeen. Positiivinen vaikutus siis tällä. Melkoisen mustaahan tuo öljy oli, mutta ei sentään sen kummempia sattumia löytynyt.

Huomattavan paljon mielenkiintoisemman oloisia nesteitä löytyi ohjaustehostimesta, laatikoista ja peristä. Väri oli melko järjestään jonkin sävyinen harmaa. Tosin mikään maailman suurin ihme se ei liene, kun automaatin öljytkin olivat ilmeisesti matkanneet mukana auton koko lähes 300 000 kilometrisen taipaleen. :D
Akka nelikon ratissa

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Voitelun on parasta toimia tai.....

Viesti Kirjoittaja rane58 » 15.08.2014. 17:06

Piisami kirjoitti:Jaha, nesteenvaihdosta (vaihtui sitten kaikki muutkin kuin möljyt) onkin jo kulunut hetkinen matkaa ja aikaa. Muutama tippa näkyy tipahtaneen parkkiruutuun, mutta ei ole öljyn kulutus enää luokkaa 1l/1000km. :D Käyntiääni on äärimmäisen miellyttävä ja tuntuu, että motti viilenisikin ajon jälkeen taas "normaalisti", eikä niin että patarauta hehtuu punaisena vielä pari tuntia moottorin sammuttamisen jälkeen. Positiivinen vaikutus siis tällä. Melkoisen mustaahan tuo öljy oli, mutta ei sentään sen kummempia sattumia löytynyt.

Huomattavan paljon mielenkiintoisemman oloisia nesteitä löytyi ohjaustehostimesta, laatikoista ja peristä. Väri oli melko järjestään jonkin sävyinen harmaa. Tosin mikään maailman suurin ihme se ei liene, kun automaatin öljytkin olivat ilmeisesti matkanneet mukana auton koko lähes 300 000 kilometrisen taipaleen. :D
-Kannattaisko vaihtaa kohta öölit uudestaan että paskat ja muu töhnä on varmasti pois ja voitelu toimisi kuten sen kuuluu toimia...? :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Piisami
Viestit: 14
Liittynyt: 09.06.2014. 14:37
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Piisami » 15.08.2014. 17:11

No, kyllähän tuo harkinnassa on. :D
Akka nelikon ratissa

Kirjoita vastaus