WJ 4.7 kirkuu kaasuttaessa.

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
jartsa
WJ 4.7 kirkuu kaasuttaessa.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 03.05.2014. 11:39

Onko kenelläkään tullut vastaan tai onko tietoa että mikä aiheuttaa kirkumista/vinkasua kuulostavaa ääntä kaasuttaessa moottoria reippaammin?
Tavan kaasulla ajellessa sitä ei kuulu, mutta joku 3500rpm tai enemmän kun kaasuttaa vaikka parkissa niin konehuoneesta kuuluu kaasun mukaan kirskahdus.
Onko joku tyyppivika esim. apulaitehihnan kiristin, ilmastoinnin kompura tai tehostimen pumppu joka yleisesti aiheuttaisi kyseistä ääntä?

WinChester

Viesti Kirjoittaja WinChester » 03.05.2014. 13:41

Voihan se ääni johtua sun epäilemistä syistä, mutta kirskahdus viittaisi luistavaan hihnaan. Joko se on:
- löysä => kiristystä (jos on automaattikiristys niin hihnan ja/tai kiristimen vaihto)
- likainen => puhdistus / vaihto
- kulunut => vaihto
- tekohengityksenä voi kokeilla jotain kitka-spraytä

Jos em. konstit ei auta, niin yksi konsti äänen paikallistamiseksi on ottaa n. puolen metrin mittainen metallinen suora tanko / putki - esim. tunkin vipu (itse käytän "hevoshammaslääkärin" teleskooppipeilin vartta) - ja laittaa sen eri paikkoihin aluksi ainakin apulaitteiden laakereiden kohdalle moottoritilassa ja toinen pää kiinni korvaan. Sitten kaveri polkaisemaan kaasua. Tällä tavalla saa aika selkeästi kiinni missä kuuluu omituinen ääni. Jos kirskahduksen takana on vaikkapa pesässään pyörivä jumittava laakeri, niin kuunteluelämys voi olla kirjaimellisesi "korviahivelevä"... :wink:

Joku ilmavuoto se voisi olla myös , mutta kaveri jälleen polkemaan kaasua ja itse kuuntelemaan konehuoneeseen.
Raha ja romut rauhottaa.

jartsa
Viesti Kirjoittaja jartsa » 03.05.2014. 16:32

Tuo oli muuten hyvä, miten en edes tajunnut kokeilla tuota hihnaa. Yleensä löysän hihnan kuulee kyllä helposti siis perus v-urahihnan, mutta luistavaa moniurahihnaa en ole vielä kuullutkaan ja saattaa kuulostaa just tältä.
Kokeilen kitkasprayllä josko hiljenee niin sitten vaan hihna+kiristin vaihtoon.

kozel

Viesti Kirjoittaja kozel » 06.05.2014. 10:32

Itse en suosittele tuota kitkasprayta. Sotkee paikat yms. Hihna on sen verran halpa vaihtaa ja kiristimen toiminta tarkastaa. Jos nyt ei halua turhaan vaihtaa niin ainakin itse mieluummin ruiskii vettä hihnalle niin huono hihna alkaa luistamaan sillon eikä sotke.
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus