Grand Cherokee 3.1 TD 2000 Moniurahihnan vaihto

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
wage
Viestit: 5
Liittynyt: 02.11.2013. 21:00
Paikkakunta: Salo

Grand Cherokee 3.1 TD 2000 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wage » 12.11.2013. 9:06

Pitäisi vaihtaa moniurahihna 3.1:seen, mutta ajattelin ensin tiedustella onko vaihdossa jotain erityistä mitä pitäisi tietää.
Miten se käytännössä lyhykäisesti etenee.

Toinen ongelmani liittyy liikkeelle lähtöön.
Olen Foorumista monenlaista tekstiä kyllä mielenkiinnolla lukenutkin.
En ole kuitenkaan kaikkea välttämättä osannut oikein tulkita.
Hidasälyinen kun on :shock:
Minulla on heti jonkinmoinen mäki edessä, kun liikenteeseen lähden.
Jos D-asennolla lähden, niin vaikka painan kaasun aivan pohjaan lähtee auto todella hitaasti ja raskaantuntuisesti liikkeelle.
Tuuntuu jotenkin että isoin vaihde olisi heti päällä.
Jos lähden 2-asennolla tai 1-asennolla lähtee auto heti huomattavasti äkäisemmin liikkeelle.
Jotenkin voisin kuvitella sellaista, että kun autolla on jonkin aikaa ajanut, niin se kulkisi vähän kevyemmän tuntuisesti.
Normaalisti kun ajaa vaikka vakionopeusäädin päällä, vaihtaa kyllä mäissä pienempään.
Välillä kun on tehnyt mieli lähteä ohittamaan, niin vaikka hampaat irvessä :twisted: painaa kaasun pohjaan, ei muuta tapahdu kuin vauhti lisääntyy hieman tasaisen laiskasti.

Neuvoista ja vinkeistä kiitollinen :D
Jeep Grand Cherogee 3.1 WJ 2000

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.11.2013. 9:19

Laatikko- ongelmaltahan tuo vahvasti kuulostaa, ja lähtee joko 2- tai 3-vaihteella liikkeelle.

Ei ole mitenkään tavatonta että jonkinmoista vikaa on esim. tv- kaapelin säädössä (vaijeri venyy pikkuhiljaa), laatikon solenoideissa tai tunnistimissa, yms.. Samoiten jos on liian vähän öljyä, tai paskaiset öljyt voi tukkia laatikkoa, mikä kuitenkin lämmettyään toimii vähän paremmin. Ihan aluksi tarkistaisin laatikon öljyn tason ja värin/hajun (pitäisi olla kirkkaanpunaista eikä haista palaneelta), tarkista tv- kaapelin säätö, ja luetuta laatikon vikakoodit. Onko mitään tietoa milloin vaihdelaatikon öljyt ja suodatin on vaihdettu? Jos ei, niin suosittelen vaihto- operaatiota.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

wage
Viestit: 5
Liittynyt: 02.11.2013. 21:00
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja wage » 12.11.2013. 10:07

Olen hiljakkoin vasta ostanut auton, eikä ole öljyjen vaihdoista mitään tietoa.
Täytynee noita öljyjä hieman tutkia.
Mikä on tämä TV-kaapeli ja mistä se löytynee...
Jeep Grand Cherogee 3.1 WJ 2000

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.11.2013. 11:54

Sieltä se pitäisi konehuoneesta löytyä jostain mihin kaasupedaalin vaijeri päättyy.. tosin nyt kun kyseessä on diesel, enkä edes muista 100- varmasti joko noissa oli sähköinen pedaali? :oops:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

pee
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2013. 20:44
Paikkakunta: Mäntsälä P

Viesti Kirjoittaja pee » 13.11.2013. 22:24

on sähköinen kaasupoljin

muista myös, että nelivetoisen auton voimansiirrossa on melkomoinen määrä pyöriviä, öljyssä kylpeviä osakokonaisuuksia, jotka kylmissään ollessaan pistävät hanttiin aika tehokkaasti, etenkin jos öljyt on huonot / väärät / vetiset

... osaltaan lisäävät sitä tunnetta, että kylmänä ollaan kankeina :wink:
Levannon We(l)ho

pee
Viestit: 20
Liittynyt: 01.10.2013. 20:44
Paikkakunta: Mäntsälä P

Viesti Kirjoittaja pee » 13.11.2013. 22:28

ainiin se hihna, vaihtuu ihan nätisti, kun

a) kattelet hihnan reitin valmiiks, vaikka piirtäen muistiin

b) kampeat hihnankiristimen löysäks, ja vanhan hihnan pois

c) pujottelet uuden hihnan oikeille paikoilleen, viimeisenä kiristinpyörälle

ja joka kohdassa oot varovainen, ja et jätä sormia mihinkään väliin, et vaikka joku lipsahtais
Levannon We(l)ho

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.11.2013. 8:34

pee kirjoitti:on sähköinen kaasupoljin
Itseasiassa on ja ei, kaasupoljin on kyllä ihan mekaaninen vaijerilla, mutta se päättyy konehuoneeseen osaan, johon tulee cruisen vaijeri ja lähtee vaihteistoon TV-kaapeli ja siinä osassa on TPS, jonka jälkeen on sähköinen tiedonvälitys...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1498
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.11.2013. 20:11

JAMANT kirjoitti:
pee kirjoitti:on sähköinen kaasupoljin
Itseasiassa on ja ei, kaasupoljin on kyllä ihan mekaaninen vaijerilla, mutta se päättyy konehuoneeseen osaan, johon tulee cruisen vaijeri ja lähtee vaihteistoon TV-kaapeli ja siinä osassa on TPS, jonka jälkeen on sähköinen tiedonvälitys...
Tämä on taas jotain USA:lais- Italialaista insinöörilogiikkaa! :lol:

Tuohon tahmaisuuteen, vaikka nelivedon voimansiirrossa on hävikkejä niin edes pahimmilla pakkasilla auto ei silti pitäisi tuntua siltä että lähtisi kakkosella tai kolmosella liikkeelle. Jos tuntuu, niin siellä joku paikka tahmaa minkä ei pitäisi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 21.11.2013. 16:34

Moniurahihna on helppo vaihtaa jos löytyy sopivan kokoinen kiintoavain , jolla kääntää sitä kiristintä, olikohan 22 millinen? Siinähän on se tarra , jossa kerrotaan reitti. Olen huomannut , että jos auto seisoo muutamia päiviä, niin kestää hetken , ennenkuin alkaa vetää eteen tai taakse, kun laittaa pykälän päälle. Mutta jos päivittäin ajaa, niin en ole huomannut verkkaisuutta.

Kirjoita vastaus